Vem kan hjälpa mig? Behöver tips
Hej bup.. mår skit. Det känns som att ingen vill vara med mig o när jag träfar väner så käner jag mig bara ledsen oftast. Mina föreldrar bråkar ofta med varan o mig o min lillebror, min pappa bryr sig nästan bara jobbet. Jag går på en sport men känner mig oftas oduglig, jobbig o inte som mig själv där. Jag är mig själv överalt men där går det bara inte, är rädd för vad som skulle hända då.. Jag har en 'vän' som jag skriver med ibland men det känns som att jag ödslar hennes tid o att hon inte vill va eller skriva me en tönt som mig. Vi går i samma lag o hon vet allt som ingen annan vet om mig, att jag e självmord o självskade benägen o att jag igentligen inte e så blyg som jag e i mitt lag osv. Jag vill vara en vanlig vän till henne men vi pratar inte i värkligheten o jag tror att jag är för oduglig för att va en riktig vän till henne, hon skulle inte vilja det, även om jag var mig själv. Min fråga är igentligen hur man hittar en bra psykolog/terapeuft? Jag tror inte att jag klarar av att vänta på att få gå hos er, har hört om väldigt långa väntetider. Men jag vill inte slösa mina föreldrars pengar på en psykolog till mig att jag ändå inte tror att jag vågar fråga mamma om en psykolog pga att jag vet inte hur hon skulle bemöta mig o att hon tror att jag mår bra. Ps. 'Vännen' från mitt lag, om du läser det här o tror att de är jag så är det antagligen det o igga de jag skrev pallar inte mer pinsamhet i mitt liv! Tror att jag inte kommer med men det är ju inte omöjligt. Och till dig som läser detta, DU är fantastisk precis som du e jag LOVAR!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Din fråga till oss är hur hittar man en bra psykolog/terapeut. Det finns många som är bra men jag kan ju inte rekommendera någon speciell person eller BUP-mottagning beroende på att jag inte vet var du bor. Vill passa på att ge dig beröm för att du verkar vara väldigt insatt och påläst. Bara det att du har koll på att det kan kosta pengar att gå till någon privat för att samtala är det få 14 åringar som har koll på. Om det skulle bli så att ni får en tid för samtal på BUP är dessa kostnadsfria. Det finns även annan hjälp att få utifrån att du funderar på väntetiderna till BUP. Nu är det ju sommarlov men vi brukar hänvisar till skolans elevvårdsteam. Så en möjlighet i höst är att prata med din skolkurator eller skolpsykolog om det finns någon på din skola.
Ett första steg är att samla mod och berätta för din mamma och pappa hur du mår. Om det känns som ett stort steg. Fundera på vem som skulle kunna vara med som stöd då du vill berätta hur du har det. Finns det någon du har och känner förtroende för  som skulle kunna vara med. Viktigt att du inte går och bär på dina jobbiga tankar alldeles själv. Vi tror det är bra att dela med sig av sina problem och att bara att berätta kan innebära en avlastning. När du sedan samlat mod och ni sitter där är det viktigt att du berättar så mycket som möjligt, är så öppen du bara kan vara. Berätta att du känner dig ledsen, ensam och att du upplever att dina kamrater inte vill vara med dig längre. Att den sporten du håller på med inte är rolig längre. En idé är att visa ditt brev till oss och mitt svar ditt dig.
Jag skrev ju om att skolkuratorn är ett alternativ. Ibland kan kuratorer vara med på samtal och hjälpa till och vara som stöd då man behöver ta upp något viktigt med sina föräldrar. Något man inte berättat tidigare och då man är osäker på hur reaktionerna blir. Det kan var skönt att få stöd och någon som håller i samtalet. Men det kan ju först bli aktuellt i höst. Bris är ett annat bra alternativ. De är vana att samtala och chatta med barn och ungdomar. De går att kontakta dom under sommaren om du inte vill vänta och behöver någon som finns för dig redan idag.
Ta hand om dig!