Får utbrott och slår sönder saker
Hej jag är en tjej på 17 år som har haft svårigheter med ilskan förut. Jag har skadat mig själv under utbrotten och skrikit och bankat. Det blev bättre ett tag men nu har jag stora problem, jag blir arg och frustrerad för små saker även om jag inte uttrycker det men när jag väl blir riktigt arg som jag blev idag (min mamma var inne i mitt rum när jag var ute och jag avskyr det) så blir jag obehaglig. Idag blev jag tyst när min mamma så att hon varit i mitt rum och rotat så jag knakade min nacke och gick tyst därifrån, sedan började jag tyst och lugnt att vandalisera hemmet, jag välte ALLTING. Och jag har också börjat rycka med nacken och det rycker i ena ögat. Jag vet inte vad som är fel på mig och jag behöver hjälp. Finns det någon chans att jag har en diagnos? Och hur ska jag få hjälp för jag orkar inte detta, jag får sån grov ångest efter mina utbrott. Snälla hjälp mig
/ilsketrött

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du haft svårigheter att hantera ditt humör och din ilska tidigare. Att det blev bättre ett tag men nu har problemen kommit tillbaka. Hur gjorde du för att klara av att bemästra din ilska och att inte vandalisera hemmet? Du kanske kan göra samma sak igen. Att du kommer ihåg att du klarat av detta tidigare ger förhoppningsvis bra hopp om att du kan fixa detta igen.
Det är starkt av dig och klokt att ha den insikten att detta är ett problem för dig och dom som finns i din närhet. Att du får ångest efter dina utbrott betyder att du förstår vad du gjort och ser din del i det hela. Frågan du ställer om det kan vara så att du har någon diagnos tycker jag är intressant och viktig att följa upp. Oberoende diagnos eller inte behöver du hitta bra sätt att hantera dina häftiga känslor på. Vända dessa till en resurs och något positivt.
Det finns en hemsida som handlar om självskadebeteende men där det finns en färdighetslista som jag vill rekommendera där andra ungdomar givit förslag på olika sätt att hantera kraftiga känslor. Länken till hemsidan hittar du här shedo. Väl värt att kolla in tycker jag. Jag undrar avslutningsvis hur det fungerar för dig i skolan och tillsammans med dina vänner? Hamnar du i bråk eller är det hemma dina häftiga reaktioner kommer? Bra att försöka förstå i vilka sammanhang problemen med din ilska kommer. Är det på eftermiddagarna efter skolan eller då du ätit dåligt. Hemma, borta eller är det någon speciell person du retar dig på?
Frågan är hur du ska gå vidare nu när du är motiverad att ta emot hjälp. Har du fått någon professionell hjälp tidigare? Finns det möjligheter att återuppta den kontakten om du tyckte den var bra? En möjlighet är att ta kontakt med ungdomsmottagningen eller din vårdcentral och berätta om dina utbrott och svårigheter att hantera din ilska.
Ta hand om dig!