Vill må bra igen
Hej.
Jag mår så dåligt hela tiden psykiskt. Men har inte velat söka hjälp. Men vill verkligen mår någorlunda bra igen.
Så jag ger det ett försök.
Jag är en tjej på 18 år, jag har ångest varje dag o sover otroligt dåligt. Ibland kan jag inte sätta fingret på varför jag har ångest. Varje gång jag äter får jag ångest o det blir lätt att jag äter alledes för mycket. Jag har haft en ätstörning innan men då rasade jag i vikt ist. Men nu går jag upp och det är inte det jag vill. Det är ofta någon inom mig som säger till mig att gå o kräkas men jag börjar oftast gråta då och somnar så det är inte alltid jag kräks. Vill inte kräkas vill inte gå tbx som jag hade det för 6 år sedan.
Vad skall jag göra? Måste jag gå till vårdcentralen o få hjälp genom dom? Eller hur kan jag göra?
Jag kanske är förvirrande men hoppas ändå ni förstår.
Tack/Mig
Mig00

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss i dina övervägningar om att ta hjälp.
Jag får intryck av att du verkar ha kämpat mycket med hur du mår på egen hand. Stämmer det? Det behöver inte vara fel utan kan också vara en inre styrka att försöka  reda ut saker på egen hand.
Men det kan samtidigt vara ett tecken på mod och styrka att våga söka hjälp när man behöver det. Det finns olika vägar till att ta hjälp. Frågan är vilken väg som du tycker skulle kännas ok för dig.
Du nämner vårdcentralen som är ett alternativ. Många vårdcentralsläkare har vana att ge hjälp till personer över 18 år när man inte mår bra psykiskt och till exempel lider av ångest, depressioner eller sömnproblem.
Flera vårdcentraler erbjuder efter första läkarbesök fortsatt samtalsbehandling hos kurator eller psykolog. Det kan hända att du behöver fråga särskilt efter en samtalskontakt för att bli erbjuden den hjälpen.
När man mått dåligt länge så kan allt kännas svårt och kaotiskt, då kan det vara bra att börja i någon ände och med det som känns bäst för en själv. Ibland kanske man vill börja med att ta hjälp kring sömnen, och som du nämner också har varit problematisk.
Du skriver att måltider lätt blir ångestskapande för dig och att du tidigare har kämpat med ätstörningar.
Det är inte ovanligt att man får bakslag där tidigare bekymmer återkommer under en period men kanske i lite andra uttryck än tidigare.
När man kämpat med ätstörningar så är det ganska vanligt att dessa problem först kan komma till mer anorektiska uttryck för att senare under tonåren eller i ung vuxen ålder komma till mer bulimiska uttryck.
Ibland stämmer varken anorexi eller bulimiproblematik in på de besvär man kämpar med men om man upplever att ångest kring ätande och vikt är ett stort bekymmer så kan man ändå söka bedömning och resonera om olika sätt att få hjälp kring det.
Om du inte känner att du vill gå via vårdcentralen just nu så vill jag nämna möjlighet för dig att kontakta en ungdomsmottagning där man kan ha en samtalskontakt.
Det finns även möjlighet att söka stöd kring ätstörningar på nätet till exempel via Ätstörningszonen eller via Shedo.
En annan förening som ger stöd över nätet till unga med psykisk ohälsa är föreningen Tilia.
Ta hand om dig!