Allt är så jävla meningslöst
Hej
jag tycker allt allt är så jävla meningslöst o allt bara är dåligt och jag orkar inte ens le längre. Mina lärare o få vänner jag har om jag har några  frågar vad som är fel men jag säger bara att jag är trött och det hjälper inte att jag nu varit hjärta krossad o olyckligt kär i 2 år i henne som ör allt som jag inte är, asså helt jävla underbar och allt jag inte är. Och hos är så himla vacker. Det låtets så jävla kliché men vafan jag orkar inte längre asså min depprision har varat i 3 år och på ligger en social ångest och 3 misslyckade urusla självmords försök. Jag sket i att skriva korrekt för att jag orkar verkligen inte. Sista hjälp ropet.
NNNM

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du varit deprimerad i tre år och gjort tre självmordsförsök. Vilken tur att de var ”urusla” och att du fortfarande lever!
En depression kan ha olika orsaker och det finns få saker som kan göra så ont och göra en så nedstämd som olycklig kärlek. Om kärleken inte är helt besvarad kan det sätta igång en hel del tankar och känslor av olika slag. Det ”bästa” är om den egna självkänslan inte blir så påverkad. Man ser inte sig själv som en mindervärdig eller dålig person bara för att kärleken inte blir besvarad. Man kan sörja den förlust det är att ”förlora” någon man tycker väldigt mycket om men man återhämtar sig till slut och livet känns igen värt att leva.
Men det är inte alltid så det blir. Många känner kanske att de den egna kärleken inte blir besvarad för att det är något fel på dem – att de inte räcker till. Och det kan föda funderingar på det egna värdet och om man är en person som är värd att bli älskad överhuvudtaget. Då är det lätt att hamna i en depression och grubblerier om sig själv och livet. Kanske är det något liknande som hänt dig? Jag tycker du ska söka hjälp för det kan vara svårt att komma ur detta själv.
Självmordstankar och självmordsförsök tycker jag ofta är tecken på att man har fastnat i sina tankegångar och inte ser några möjligheter att må bra igen. Jag tror du skulle kunna få mycket hjälp att komma ur din depression men kanske också att förstå varför du verkar se ned så mycket på dig själv? Du skriver att hon är allt du inte är. Kanske kan du få hjälp med att förstå att du också har värden att älskas för? Du skriver inte hur gammal du är men är du under 18 år kan du söka hjälp på en vårdcentral, BUP eller en ungdomsmottagning.
Du ska berätta före dina föräldrar så de kan hjälpa dig att ta kontakt och så att de kan stötta dig på olika sätt. Så sök hjälp! Du ska inte må så här utan få hjälp att lämna detta dystra tillstånd. Om du ändå igen får starka självmordstankar tycker jag att du ska ringa Mind-Självmordslinjen och prata med dem.
Lycka till!