Enormt svårt att koncentrera mig
Hej!
Jag har under några år haft enormt svårt att koncentrera mig, komma ihåg saker m.m. I skolan går det bra dem första 30-40 minuterna på lektionen men sedan är det som ett det inte går längre, jag börjar dagdrömma ännu mer än i början, jag lyssnar på läraren men ändå inte det är som om jag inte kan ta upp det hon pratar om. Jag sitter och skakar med benen hela tiden och håller på med sudd eller liknande. Ju längre tiden går desto värre blir det, ibland blir jag super trött och ibland börjar jag nästan gråta om det går för lång tid. När jag gör saker jag är intresserad av går jag verkligen allt för det. Jag tröttnar aldrig och kan koncentrera mig till hundra procent medans om jag får en uppgift jag tycker är tråkig så kan jag sitta och rita, lyssna på vad andra pratar om, det kan till och med hända att jag glömmer uppgiften om det är en läxa eller inte hinner öra den på lektionen då jag tycker det är så tråkigt att jag hittar på andra saker. Jag tycker verkligen att det är superjobbigt att sitta och läsa och svara på frågor. Jag tycker om när det är människor omkring mig men jag får panik om dem frågar mig något eller kommer för nära. Jag sitter ofta på bibliotek men tycker att det kan vara skönt att det är något ljud när jag pluggar för det känns som om att det fyller upp resten av min hjärna så jag slipper sitta och dagdrömma i bakgrunden om ni fattar vad vad jag menar. Men jag hatar när det är för mycket ljud, lite mummel och småprat men inte mer. Jag har svårt att komma ihåg vissa saker som att jag ska ta mina p-piller, om någon ber mig gå och handa mjölk exempel händer det lätt att jag glömmer det. Jag vill ha ordning omkring på mina saker då jag vet att jag glömmer vart jag lägger dem eller blir stressad över att det ser så rörig ut. När jag pratar med andra kan jag lätt bli men typ ledsen eller arg för om jag frågar dem en sak och dem kanske inte hörde det så blir det i min hjärna som att dem inte bryr sig och att de inte tycker om mig. både gör och säger saker innan jag hinner tänka om det verkligen är bra. Det händer inte jätteofta med ibland och jag får sådan ångest av det, jag menar ju det inte om det blir fel. Väldigt kortfattat på hur jag känner och har det men vill verkligen veta varför det är såhär. Jag känner mig så korkad och dum när jag inte får till det och alla andra klarar det. Jag vågar inte fråga saker för jag vet att jag kommer tycka att borde kunnat det eller att jag skulle lyssnat bättre på instruktionerna. Jag vill verkligen veta varför det är såhär men känner mig alltid så dum och korkad så fort jag ska söka eller prata med någon om detta. Det är så vardagliga och normala saker som jag inte klarar av. Har tänkt att jag ska boka tid hos er eller någon annan mottagning men känns verkligen som om att ni ska tycka att jag är dum ifall det inte är något som ja vad det nu kan vara. Har ingen aning om vad det är för fel på mig men vet inte vad jag ska göra heller. Snälla hjälp!
tonåring med något fel

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver något som är ett bekymmer för dig. Vet du om någon annan har uppmärksammat detta? Är det någon t.ex. i din skola som sagt något till dig eller till dina föräldrar om att du verkar okoncentrerad eller ouppmärksam?
Du kanske borde börja med att prata med dina föräldrar om hur du känner dig och hur du tycker att det är för dig i skolan. Då kanske du och dina föräldrar kan prata med din skola om hur du känner dig och om de tycker att de också sett att du har det problematisk.
Du skriver också att du ofta får kämpa med en känsla av vara ”dum” t.ex. när du inte tycker att du får till det som du tänker att alla runtomkring dig får. Det kan kanske vara bra för dig att veta att du är långt ifrån ensam om att tänka och känna som du gör.
Jag tänker att när du pratat med din föräldrar och kanske din mentor så kan du och föräldrarna kontakta BUP. Där kommer du att träffa människor som är mycket vana att möte unga människor med liknande bekymmer som du beskriver. Ingen kommer tycka att du är dum som söker hjälp. Jag skulle kunna gissa att det snarare är tvärtom att de kommer tycka att det är bra att du tar ansvar för hur du känner dig och att du söker hjälp. Då kan du kanske också få en del svar på frågorna du har om varför det är som det är för dig.
Det var ett bra första steg du tog när du skrev till oss!
Lycka till!