En känsla av overklighet
Hej! Jag är en tjej på 14 år som har en fråga.
För fyra dagar sedan hände det något konstigt som har hållit i sig, som jag inte förstår vad det är. Det hände vid några tillfällen att jag blev helt yr, såg suddigt, förstod ingenting och jag kände inte igen mig. Det kändes inte som om det var jag som gick och pratade med mina kompisar utan som att det var i en film eller något liknande. Den här känslan eller vad man ska säga har varit med hela dagen idag och jag vill att det ska försvinna.. jag förstår inte vad som händer eftersom allt känns annorlunda.
tacksam för svar/Emmy
Emmy

BUP svarar:
Hej!
Det går inte att säga något säkert om vad detta kan bero på. Att få en känsla av overklighet behöver inte vara något konstigt och kan handla om stress, stor anspänning eller trötthet.
Men eftersom du såg suddigt och blev väldigt yr kan det också finnas någon kroppslig orsak som ett virus eller något annat.
Jag tycker du först tillsammans med någon av dina föräldrar ska ta kontakt med vårdcentralen för att undersöka om det finns någon somatisk förklaring. Om det inte gör det kan de hjälpa dig att förstå vad det annars kan vara.
Lycka till!