River bort huden när jag blir stressad
Hej Bup
Jag har problem med hudrivande och vet inte vad jag ska göra åt det. Varje gång jag blir stressad börjar jag riva bort huden på framförallt fingrarna men även på armarna och låren ibland. När jag är riktigt stressad river jag bort huden omedvetet och typ först efteråt jag märker att mina händer är alldeles blodiga och sönderrivna. Det är så äckligt och jag har alltid ont och det svider hela tiden och blir infekterat och äckligt. Jag brukar alltid hålla i något, ha på mig vantar eller liknande för att dölja mina händer. Som tur är läker det fort på händerna men ändå...
Ibland river jag medvetet för att lugna ner mig själv, men det är framförallt det omedvetna rivandet jag är orolig för, det är typ som att jag tappar all kontroll över mig själv och då händer det att jag råkar riva införa andra människor vilket jag ALDRIG gör annars. Men då blir jag så sönderstressad att jag typ "försvinner" och rivandet är det enda som kan lugna ner mig.
Jag vill inte hålla på och riva då det ger så mycket negativa konsekvenser men jag vet inte hur jag ska sluta med det. Jag har försökt hålla på med typ en boll eller liknande, is och typ springa omkring men inget hjälper. Allt bara förskjuts och rivandet är det enda som kan stoppa det helt. Känner mig som en slav inför rivandet och det styr så mycket av mitt liv och det tar över mer och mer, det börjar bli det enda säkra jag kan vända mig till, min enda trygghet. Men jag vet inte längre vad jag ska göra då inget av det jag testat själv har hjälp och jag vet inte om jag heller våga berätta eller säga till då jag skäms så oerhört mycket, men det känns som att det bara kommer spåra ur mer och mer...
Nagelband

BUP svarar:
Hej!
Att riva sig på huden liksom att bita på naglarna kan lätt bli en vana som hjälp att lugna sig när man känner sig stressad eller spänd. Och när det fungerar så gör man det lätt mer och mer och det kan vara svårt att ta sig ur det själv.
Du har försökt med att ersätta vanan med något annat,som att använda en boll eller  is och att springa. Det är bra tänkt men det har ändå inte fungerat.
Jag tycker du med hjälp av dina föräldrar ska vända dig till någon som kan hjälpa dig med detta. Genom vårdcentralen kan man komma till Första linjens barn och ungdomspsykiatri. Där tror jag att du tillsammans med någon kan hitta sätt att få bukt med detta.
En viktig sak är ju också stressen. Hur stressad du blir, av vad och vad man kan göra så att du blir mindre stressad. Det kan ni också tala om tillsammans.
Lycka till!