För mycket ångest och stress
Jag har jätte svårt just nu, då jag har mycket ångest och stress som gör att jag inte kan somna som gör att jag blir trött dagen efter som gör att jag får ännu mer ångest och stress för att jag inte kan göra något för att jag är så trött...jag har fått många panicattacker på grund av detta och jag vet ej hur jag ska bryta detta, för just nu käns det hoplöst och jag vet ej vad jag ska göra...jag är stressad och har ångest, och stressar även väldigt mycket över tiden t.ex oh nej nu slösade jag 2 timmar på att inte göra något o.s.v och det skapar mer ångest och stress och jag kan ej sova och sedan blir jag trött och gör inget och blir stressad och även fast jag är trött så kan jag inte somna....VAD SKA JAG GÖRA😭😭😭😭😭
A.S.

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag skulle tro att det är många som kan känna igen sig i din beskrivning av hur det känns och blir för dig. På dina beskrivningar av dig själv är det inte svårt att förstå att du har kämpigt.
Du skriver inget om hur det ser ut sunt omkring dig. Det är då svårt för mig att skriva något om dig. Man undrar ju verkligen hur det kommer sig att du känner dig så stressad hela tiden. Du beskriver också att du har stora svårigheter med din sömn. Om man inte får sova och då känna sig utvilad bruka alla andra bekymmer kännas ännu större.
Jag undrar om dina föräldrar vet hur du har det och hur du känner dig. Ofta kan det vara en bra början att prata med föräldrarna. Jag vet inte hur det är för dig men jag vet att unga människor ofta tänker att föräldrarna inte orkar med ens bekymmer eller att de skulle bli arga om de fick höra om hur barnen har det. Jag tycker att det ofta visar sig att föräldrar vill vara till stöd och hjälpa sina barn.
Om du pratar med dina föräldrar kan ni sen tillsammans t.ex. kontakta BUP där du bor. Där kan du få träffa människor som är mycket vana att möte unga människor med såna bekymmer som du beskriver. Där kan du få hjälp med att förstå varför det blivit som det blivit för dig och hjälp med att känna dig lite lättare till sinnet så att du inte behöver känna så mycket stress och ångest.
Jag vet inte var du bor. Men i Stockholm finns det något som kallas första linjens mottagningar dit man också kan söka sig. De mottagningarna kan du hitta i vårdguiden. Vänta inte med att söka hjälp nu. Du måste inte känna som du känner. Det kan bli bättre.
Lycka till!