Kan inte gå vidare
2017-03-17 så tog min bästavän och barndoms vän sitt liv, det har alltså gått lite mer än 1 år men jag kan inte gå vidare jag är inte samma tjej som jag va innan, jag vågar inte säga vad jag känner till folk eller säga imot när folk behandlar mig dåligt. Jag sitter bara där och lyssnar. Alla säger till mig att gå vidare men jag kan inte, jag har mardrömmar på natten om misshandeln jag va med om, rånet jag begick och all skit jag tryckt i mig för att må bättre men inget hjälper. Jag vill lämna, jag vill va med min bästavän igen, men samtidigt vill jag inte att någon ska känna den smärtarn jag känner för att förlorat min bästavän.
O

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Omgivningen förstår inte alltid vad det innebär att förlora en bästavän och barndomsvän. Många som inte själv varit med om det tycker att ett år är en lång tid och att man liksom kan gå vidare. Det är okunskap och antagligen välmening men det tar längre tid och som du beskriver- det är en smärtsam process och det påverkar en också hur man är mot andra. Sorgen kan finnas närvarande även när man är mitt bland andra.
Eftersom det kan vara svårt att prata om de tankar och känslor man har med den vanliga omgivningen brukar det vara bra att ha en professionell samtalskontakt. Sorgeprocessen kan gå lättare om man har någon att dela sina viktigaste tankar och känslor med och också ett utrymme där alla känslor och tankar kan få finnas. Sorg, smärta, stark längtan och känslor av att blivit lämnad, kanske ilska?
Men du beskriver också att annat har hänt som återkommer - misshandel och rån. Om dessa händelser återkommer som mardrömmar och kanske som ångestväckande tankar även på dagen kan det vara tecken på trauma som du behöver hjälp med att hantera. Du antyder också att du har självmordstankar vilket är ytterligare ett tecken på att du mår väldigt dåligt och behöver någon som du kan prata med.
Hur mycket av detta känner dina föräldrar till och hur mycket kan du prata med dem? Du kan behöva deras stöd om du ska söka hjälp. Du kan ta kontakt med en ungdomsmottagning om det finns någon i närheten där du bor. Det kan finnas hjälp på vårdcentralen – lite olika vilken personal de har, men det är värt att undersöka liksom att ta kontakt med BUP. Så det finns flera möjligheter som jag tycker du och dina föräldrar kan ta kontakt med och höra vad de kan erbjuda dig.
Lycka till!