Kan inte fokusera i skolan
Hej, jag heter Angelica.
Jag mår psykiskt dåligt varje dag, känner inte att jag kan plugga eller fokusera i skolan pga det. Kan heller inte sova på kvällarna och det kanske är det som leder till att jag är ofokuserad i skolan. Sover ca 3-4 timmar per natt och har gjort det rätt länge nu.
Är det något jag kan göra för att hjälpa detta?
Angelica

BUP svarar:
Hej Angelica!
Bra att du skriver till oss - och Ja, det är absolut något du kan göra.
Jag känner inte till hur det började, är det något som hänt dig som orsakar att du mår dåligt? Eller är det så att du har höga krav på dig själv och din vilja att prestera har lett till att du blivit alltmer stressad, som i sin tur medfört koncentrationssvårigheter och sömnsvårigheter?
Den situation du är i nu bildar en cirkel där det är svårt att säga vad som orsakar vad.
Jag tycker att du i första hand ska vända dig till skolkuratorn. Särskilt om du tror att hur du mår har att göra med din skolsituation. Ni kan då tillsammans gå igenom och reda ut vad som är vad, vad du skulle kunna göra något åt i din yttre situation och vad som eventuellt bottnar i ditt inre liv.
Ni kan då gemensamt diskutera vad som skulle kunna vara till bäst hjälp för dig.
Särskilt när man inte kan sova brukar det bli så att samma tankar snurrar runt i huvudet tills det mesta känns oöverstigligt. Bara att i lugn och ro prata med någon som kan hjälpa en att vrida och vända och få ordning på vad det är man tänker och känner, kan göra att det känns lättare.
Om det inte i första hand har med skolan att göra, så kan du vända dig till närmaste BUP- mottagning (finns förteckning här på bup.se), ringa och be att få en tid.
Jag tror att du kan få bra hjälp!