Vet inte vem jag är
Hej, jag är en tjej på 15 år. Jag har diagnosen BDD och ADD men jag tror inte att min fråga angår mina diagnoser. Jag lämnade just ett förhållande med min pojkvän för att jag inte känner att jag är kär i honom, jag har nog aldrig varit kär i någon. Jag berättade för min bästa vän att jag är gay för att jag har så mycket som tyder på att jag är det men åt andra sidan så känns inte det helt rätt häller. Jag känner mig inte attraherad till killar, men jag kan tycka att de är snygga. Med tjejer så kan jag få fjärilar i magen om jag tänker på någon speciell, men jag skulle nog inte säga att jag har varit kär i en tjej häller. Jag är en sexuell person, så jag vet att jag inte är asexuell, men jag vet inye vilket kön jag är attraherad till.
Under en lång period så har jag varit med många killar, strulat, haft sex, allt sånt. Jag gjorde det för att försöka fylla ett hål i mitt hjärta men det värkar bara göra hålet större. Jag kände mig inte äns ledsen när jag gjorde slut med min kille och det känns som om det är något fel på mig om jag inte känner något.
Jag känner ibland bara för att ta slut på det hela, bara hoppa lixom, men det är inte så lätt. Jag önskar att det var så lätt.
Snälla hjälp mig, jag vet inte vem jag är eller vad jag ska göra för att veta, för jag måste veta.
Girl in need

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du ställer en stor och viktig fråga om vem du är. Det kan vara svårt att inte veta om man som du undrar över om man gillar killar eller tjejer och kanske både och. Då blir det ju viktigt att försöka reda i det och försöka hitta fram till en känsla av identitet som du kan känna dig bekväm i.
Du skriver att du inte kände dig ledsen när du gjort slut med killar du varit med. Det kan ju kanske bero på att det inte var helt rätt för dig.  Du skriver att du ibland känner för ”att ta slut på det hela”. Jag undrar om det kanske känns så när du inte kommer vidare när du försöker tänka på dig själv i din ensamhet.
Det jag bland annat vill förmedla till dig är att du inte måste känna som du känner utan att det faktiskt finns hjälp att få. Du behöver kanske få möta en annan människa som är van att tänka på och prata om sådana frågor som du nu är upptagen av.
Du kan t.ex. titta på RFSU´s hemsida. Där finns det sidor med frågor och svar som kanske kan vara till nytta för dig. Sen finns det ju ungdomsmottagningarna som är mycket vana vid att prata om frågor som handlar om identitet och tillhörighet. Dit kan du vända dig själv utan föräldrar. Försök att ta dig själv på allvar och försök att få komma till någon som du kan prata med om hur det känns inuti dig.
Lycka till!