Jag är självmordsbenägen
Hej BUP!
Jag är en tjej på 17 år och lider av lindrad depression. Jag har på senaste tiden skadat mig totalt med rakblad, saxar, ögonbrynskniv o att kräkas upp maten. Jag har även självmordstankar och vågar inte prata om dessa. Jag är självmordsbenägen och även rymningsbenägen då jag rymt hemifrån 2 gånger. Känns inte som att mina föräldrar bryr sig ett dugg om mig. Jag blev skickad till Bup-akuten en gång för jag överdoserade Ipren tabletter. Vad krävs egentligen för att komma in på psyk och stanna där? För jag känner mig inte trygg nånstans!!
Jag går på första linjen och har socialen inkopplad i familjen.
hjääälp mig! Snälla!
Självmordsbenägna tjejen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Det verkar som du lever väldigt otryggt. Du vill rymma – antagligen känner du dig inte trygg hemma? Men jag tänker att du också blir väldigt otrygg därför att du har självmordstankar och  är självmordsbenägen. Du blir otrygg med dig själv. Jag tycker det är bra att du längtar och söker trygghet nu. Det är nog vad du behöver. Men hur ska du få andra att förstå dina behov och önskningar?
Du verkar ha flera kontakter som är till för att få ditt liv att bli bättre men du verkar inte berätta för dem?  Hur ska du få dem att hjälpa och skydda dig om du inte berättar att du är självmordsbenägen? Du skriver att du inte vågar prata om dina självmordstankar. Vad kan det var som hindrar dig berätta hur du egentligen mår och hur du skadar dig själv.
Du undrar vad som krävs för att komma in på psyk och stanna där. Kanske det du, till oss, berättar om dig själv och din rädsla och otrygghet. Jag skriver "kanske" för om du ska bli inlagd eller inte är en bedömning inte jag kan göra här men din självmordsbenägenhet är naturligtvis en avgörande faktor och det är bara du som kan berätta om den.
Kanske behöver du tänka och prata mer om detta, lite mer utförligt? Då tycker jag du ska ringa Bris eller Mind-Självmordslinjen och prata med dem om vad som hindrar dig att använda de kontakter du har med första linjen och socialen.
Jag önskar verkligen du kommer att våga berätta hur du verkligen mår och att du får en samtalskontakt som du kan känna dig trygg med.
Lycka till!