Känner mig ensam och försvunnen
varför gråter jag flera gånger om dagen utan att veta varför, eller jo jag vet om att jag är ledsen och på någotsätt känner jag mig ensam och försvunnen. Jag vågar inte prata med någon då jag tror jag har pistanthrophobia, socialfobi och klaoustrofobi. Min storebror är diagnoserad med Posttraumatiskt stressyndrom (ptsd) och han tror att jag oxå kan ha det men om jag skulle försöka utreda om jag har det då tror jag att mamma skulle säga att det är onödigt och inte behövs eftersom hon ser mig som hennes perfekta dotter som ska ha topp betyg och må bra. Hur vet jag om jag har fobier? Varför gråter jag? Är det något fel på mig?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har en bror som fått en traumadiagnos. Du ser tecken hos dig själv på att inte heller du mår bra. Men din mamma, säger du, är inte så öppen för att du, som verkar klara allt så bra också kan ha svårigheter.
Du skriver inte vad som hänt er barn och kanske er mamma, men det verkar, efter din brors diagnos, som det varit något svårt och skrämmande. Då kan man länge efteråt ha problem med känslomässiga reaktioner. Att det går bra i skolan är inget som utesluter att man inte mår bra och att man behöver hjälp. Men för en förälder, som ju vill att ens barn ska må bra, kan det ibland vara svårt att se att inte bara ett barn har farit så illa av det som hänt att det behöver hjälp utan också ens andra barn. Alldeles särskilt när det barnet ser ut att klara sig bra.
Och kanske din bror med sina svårigheter nu behövt ta mycket plats hemma. Det kan också vara en orsak till att du känner dig ensam. Men även om det skulle vara så att du själv inte har lika stora svårigheter som din bror, behöver du också bli sedd och få det stöd som du behöver.
Du känner dig ensam och gråter ofta. Det är inte konstigt och inte svårt att förstå.
Du säger att du är rädd för att tala med någon. Men att tala med någon är det som du behöver.
Kan du igen försöka tala med din mamma om hur du känner dig? Att du, som du så utrycksfullt skriver, känner dig försvunnen? Men det kan också vara bra att tala med någon annan.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Eller om ni har kontakt med BUP så kan du be att få tala med någon där.
Försök även om du är rädd!