Varför känns allt fel?
Hej,
Jag är en kille, 17 år. När jag var 15 blev jag kär i en annan kille. Det här varit lite av en process sedan detta men jag vet nu bortom alla tvivel att jag är homosexuell.
Jag har inte berättat för någon i min familj. Ibland skojar min pappa om hur jag kommer få en flickvän eller något och det gör ont lite. Jag tror min familj skulle acceptera, men det är fortfarande fruktansvärt skrämmande att tänka att jag skulle komma ut till dem.
Dessutom känns det fel. Jag älskar killar, men jag tror jag hatar mig själv. Det händer ibland att en stark våg av obehag går igenom hela min kropp, som om något motbjudande gift finns i mig.
Hur kommer jag ut? Varför känns allt fel?
Homo Sapiens

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du ställer två frågor på slutet i ditt brev. Hur kommer du ut och varför känns allt fel? Du beskriver också hur din pappa skojar med dig om eventuella flickvänner. Du skriver att det är fruktansvärt skrämmande att tänka att du skulle prata med dina föräldrar om hur du känner dig och att du gillar killar.
Utan att jag vet något om dig så kan jag ändå gissa att du kanske har en del föreställningar och fantasier om vad som kommer att hända med dina föräldrar när du berättar. Du kanske är orolig och rädd för att de skall bli besvikna, trots att du i nån mening tror att de skulle acceptera dig som du är.
Jag förstår att det känns kämpigt och svårt för dig att tänka att du skall göra något normbrytande, att berätta att du blir kär i killar. Bara det faktumet skulle kanske kunna räcka för att förklara varför allt känns fel. Det var bra och starkt av dig att skriva till oss. Försök att tänka på det som ditt första steg.
Det kanske är så att du skulle ha stor nytta av att prata med någon om det som oroar dig och som rör sig inuti dig.
Mitt förslag till dig är du kontaktar ungdomsmottagningen där du bor. Där kan du också troligtvis få hjälp att komma vidare om du önskar eller behöver det. De är mycket vana att möta unga människor med sådana bekymmer som du beskriver.
Då kanske du kan prata om hur du skall kunna prata med dina föräldrar så att du kan få känna dig avslappnad med dem.
Försök att tänka på att du inte är ensam med att tänka och känna som du gör.
Lycka till!