I perioder tänker jag på döden
Hej jag är en tjej på 16 år. I flera veckor nu har jag känt mig nedstämd och deprimerad. I perioder tänker jag på döden och det får mig att må riktigt dåligt. Jag vill inte ta livet av mig. Känner bara Ibland att livet är meningslöst och är jätterädd för att dö. De senaste veckorna har jag även sovit dåligt, mår illa när jag äter (även fast jag ÄLSKAR mat) jag tycker att saker som att träffa vänner och vara med familjen är tråkigt och är för det mesta nedstämd. När jag väl är ensam eller inte gör något kommer all ångest. Jag har en massa vänner men känner att jag bara inte passar  in längre, Såhär kände jag inte för några månader sedan. Vill bara må bra igen:(
Sofie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad kan det vara som får dig så nedstämd och deprimerad? Har något hänt sista tiden i skolan, med kamrater eller i hemmet. Du tycker att du inte passar in längre. Hur då? Du får också ångest när du är ensam. Kan du förstå vad det är som du får ångest över?
Men många gånger vet eller förstår man inte varför man blir nedstämd eller deprimerad. Då, tycker jag, att det är bra att gå till en vårdcentral och låta undersöka sig både kroppsligt och själsligt. Be dina föräldrar hjälpa dig ta kontakt o beställa tid.
Kan du prata med dina föräldrar om hur du mår? Kanske kan du med deras hjälp förstå lite mer av denna förändring i ditt mående. En annan möjlighet är kanske att chatta anonymt på Tjejzonen. Jag tror det kan hjälpa att försöka prata om dessa starka och viktiga känslor av meningslöshet som du känner i ditt liv.
Lycka till!