Gråter på nätterna
Jag mår inte bra. Min barndom va inte så bra. Min pappa är polis och mamma narkås sköterska. Jag har dyslexi och när jag inte fattade något på min läxa när jag var liten blev pappa riktigt arg på mig så jag började gråta och tyckte det var jobbigt att ensam hemma med pappa. Det tycker jag fortfarande för jag hatar honom. Han är elak mot mig, han har en gång puttat mig så jag ramlade och slog i huvudet så jag fick en stor bula på. Fått blåmärken för han tar tag i min arm så hårt. Jag är rädd för pappa så när han kommer på något jag har gjort så kan jag ljuga för jag vill inte han blir arg på mig för jag är rädd det har hänt väldigt många gånger och jag vet att det är fel men det är rädslan som gör så. Men han kommer alltid på mig och då blir det värre. Jag tog min mobil, internet, blockerat mitt abonnemang men kan bara ringa och smsa, får inte heller vara med mina kompisar, dom säger jag är tjock men jag är normal stor. Jag har haft det tufft i skolan med tanke på mycket bråk i klassen och sen har jag det såhär i hemma. Min kompisar tycker det är synd om mig och har erbjudit mig att få bo hos dom ett tag. Men jag vill inte vara det dära besväret. Jag vet inte vad jag ska göra vill flytta härifrån men jag har inga pengar, jag vill bo nära skolan och mina vänner. Jag vill bara härifrån just nu för jag sitter och gråter på nätterna för jag mår dåligt här.
Th

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Har du berättat detta för någon?  Du vet säkert att din pappa inte får slå, göra illa eller hota dig.
Du har det också tufft i skolan med mycket bråk i klassen. Du verkar inte ha någon plats där du kan känna dig riktigt trygg. Det är en stor påfrestning att ha det så.
Vad säger din mamma om hur det är för dig? Vet hon om hur du har det? Kan hon stödja dig på något sätt? Tala med henne.
Skolan ska kunna ge dig stöd utifrån din dyslexi. Och bråket i klassen bör skolan kunna hantera. Dina föräldrar kanske kan hjälpa dig att ställa krav på skolan.
Att du inte får vara med dina kompisar och att din pappa blockerat mobilen, beror det på att du  också haft jobbigt med kamrater? Och att din pappa försöker hjälpa dig på det här sättet? Men det verkar bli för mycket konflikter mellan dig och din pappa.
Jag tycker att du ska vända dig till någon du kan tala med. Skolkurator finns kanske inte på plats under sommaren men du kan kontakta  ungdomsmottagningen i din kommun.
När det är svårt hemma kan socialtjänsten hjälpa till. Du kan läsa på koll på soc om vad de kan göra.
Du kan också ringa anonymt till BRIS. Då går man in på deras hemsida och bokar en tid för telefonsamtal med kurator.
Gör något av detta. Så här ska det inte behöva vara.