Är inne i min egen bubbla
Hej! Jag är en tjej på 19 år och jag har i över 1 år haft så kallade ”overklighetskänslor”. Det känns som jag är inne i min egen ”bubbla” och jag har en stark känsla av frånvaro. Dessa känslor stärks i miljöer med mycket folk, men också då jag är ensam. T.ex när jag går runt på stan så känns det som att jag inte är där och jag känner ingen närvaro. När jag är själv i mitt rum känns det som att jag är en ”maskin” eller en ”robot”, som att allt jag gör är styrt av nån annan. Det är ingenting som människor i min omgivning märker av, men det är extremt jobbigt och påtagligt i mitt huvudet och påverkar mitt psyke.
Innan jag började få dessa känslor under en sån här långvarig period som över 1 år så har jag haft dom två gånger innan, men då varade det inte längre än 1 vecka och känslorna var inte alls lika intensiva.
När jag var liten (3-6 år) hade jag selektiv mutism som är en psykisk störning som gör att man misslyckas med att prata i vissa sociala sammanhang samtidigt som man kan fungerar helt normalt hemma eller med trygga personer. Tillståndet beror på extrem ångest. Jag fick behandling innan jag började skolan så det är inget som är kvar hos mig idag.
Jag är en person som är mycket introvert. Tiden innan jag började känna av overklighetskänslorna var en stressig period. Jag är ambitiös när det kommer till skolarbeten och därför har det medfört en hel del stress under det senaste året då jag precis tagit studenten. Jag har många tankar och funderingar inför framtiden och är ofta orolig över saker som egentligen inte är så viktiga när jag tänker efter.
Inför sociala sammanhang kan jag ofta känna ångest och oro, även om jag egentligen tycker om att umgås med människor. Det är som ett hinder som hela tiden sätter stopp för mig, vilket har gjort att jag ibland isolerar mig från vänner etc och väljer att stanna hemma hur gärna jag än vill umgås med dom. Overklighetskänslor sätter igång tankarna hos mig och jag hoppas hela tiden att jag ska vakna upp och känna igen mig själv igen, men när det aldrig blir så så blir jag besviken och de jobbiga känslorna bara förstärks, vilket gör att jag hamnar i en ond cirkel.
När overklighetskänslorna är som mest påtagliga så känns det som att min hjärna är överhettad, jag kan ibland få svårt att andas, få tryck i huvudet och över bröstet och börja skaka. Detta brukar resultera i tårar och efteråt känner jag mig väldigt utmattad och trött.
Jag är orolig över att detta ska bli värre om jag inte söker hjälp så därför kontaktar jag er. Det har blivit en del av min vardag nu och jag tänker dagligen på känslorna eftersom de är så påtagliga, vilket gör att jag har tappat hoppet om att de ska försvinna.
Min fråga till er är: Hur kan jag få hjälp med detta? Hur vanligt är det att känna på detta sätt? Vilka ska jag kontakta? Och vad kan jag själv göra för att minska på dessa overklighetskänslor som ställer till problem för mig?
E

BUP svarar:
Hej!
Du har gjort helt rätt som vänt dig till oss med din oro. Beskrivningen av din situation är väldigt levande, att det känns som att du är inne i en "bubbla", att du känner dig som en maskin eller en "robot", att din hjärna är överhettad bland annat. Jag förstår verkligen att den här långa tiden av plågsamma känslor innebär ett stort lidande för dig.
Det är vanligt att man någon gång i livet kan känna sig overklig, vanligare när man är ung än äldre. Stark ångest, i kombination med stress och sömnbrist kan leda till  overklighetskänslor. Oron över att man drabbats av en psykisk åkomma kan vara tillräckligt för att overklighetskänslorna stannar kvar och att det blir till en ond cirkel.
Dina overklighetskänslor har funnits under så lång tid, du har så stark ångest och du har en jobbig social situation och jag tycker absolut att du ska söka hjälp. Mitt förslag är att du vänder dig till din vårdcentral. Många vårdcentraler har psykologer anställda, i annat fall kan du få en remiss till en psykolog. På vårdcentralen kan man dessutom göra en medicinsk bedömning för att utesluta ett underliggande kroppsligt problem.
Du kan även vända dig till en psykiatrisk mottagning för att få hjälp. Tidigare har du ju fått behandling för selektiv mutism och har goda erfarenheter av att hjälp går att få. Det är viktigt att du noga beskriver dina svårigheter när du söker hjälp så att den du träffar förstår vad dina bekymmer handlar om. Visa gärna ditt brev, för det förklarar väl vad dina problem handlar om.
Du undrar vad du kan göra själv för att minska på dina overklighetskänslor. Mina råd är: undvik stress, ät bra och nyttig mat, motionera. Jag önskar verkligen att du får hjälp snabbt med dina jobbiga problem!