Har försökt visa hur dåligt jag mår
Hej
Jag har tänkt länge på självmord, i flera år. Jag har försökt många gånger och varit nära på att försöka mer gånger än jag kan räkna. Jag hatar mig själv, det gör jag verkligen, jag vill dö.
Man hör ofta att det kommer att bli bättre, när? Folk säger att det är en permanent lösning på ett temporärt problem. Är det inte det som är poängen? Och förresten är inte år särkilt temporärt.
Förut var jag rädd för att det skulle vara plågsamt att ta sitt liv. Nu bryr jag mig inte längre om det.
Jag kan inte leva längre. Jag är bara en börda, det vore bättre för alla om jag dog
Jag har försökt att ”må bättre” men det har uppenbarligen inte fungerat.
Jag har försökt visa att jag mår dåligt men det har inte fungerat. Jag slutade gå till skolan för 1.5 år sedan. Jag trodde att jag gjorde det uppenbart att jag inte mådde bra men tydligen inte
Skolläkaren skickade en remiss till BUP för ett tag sen men tydligen fanns det ”inga tecken på psykiatrisk sjukdom” vad det nu betyder. Socialtjänsten är ett skämt, vill man ha hjälp bör man absolut inte vända sig dit.
Jag får inte ens byta skola för min ”pappa” som jag inte träffat på över 2 år tycker att det ”funkar jättebra” med skolan jag är inskriven i nu. Jag ville försöka må bättre och börja gå till skolan igen.
När min ”pappa” vägrar godkänna remisser och skolbyte och sånt för att jag ”mår bra” kallar socialtjänsten det för ”konflikter mellan föräldrarna”.
Jag mår inte alls bra. Igår när jag fick höra att den personen som ansvarar för skolfrågor och sånt hade bestämt att jag inte fick byta skola därför att de inte ville ta ”ena förälderns parti”. Slog jag mig själv med ett hårt objekt tills min arm blev helt blå. Jag slog mitt ben också (jag försökte att inte skära mig igen för jag vill inte ha fler ärr men jag saknar det). Sen brände jag mig men inget av det gjorde ont alls. Så jag slog mitt huvud så hårt jag kunde i en betongvägg.
Jag vill dö

BUP svarar:
Hej!
Ditt brev utstrålar verkligen psykisk smärta och det är så upprörande och beklagligt att du inte fått bättre hjälp.
Nej, du är verkligen inte en börda men det är lätt att förstå att du får de känslorna när du inte blivit bemött med större förståelse - på alla plan!
Jag har inte svar på varför du inte fick en tid på BUP efter att skolläkaren skickade en remiss dit.Jag tycker inte att du ska nöja dig med det och man kan söka på egen hand till BUP, utan remiss.
När man har så starka självmordstankar som du uttrycker, då är det helt rätt att söka hjälp. Du tänker rätt. Ibland får man inte den hjälp som man behöver. Då finns det bara en sak att göra och det är att stå på sig och söka igen.
Du kan också kontakta Mind-självmordslinjen för stöd och samtal via chatt och telefon när tankarna blir mörka.
Så många barn och unga har fått växa upp i konfliktzonen mellan föräldrar eller i relation till en oförstående förälder som tragiskt nog inte klarar av sitt uppdrag som förälder.
Om din mamma finns vid din sida så kan du be henne kontakta BUP för ett bedömningssamtal. OM din pappa sedan säger nej till fortsatt vård och behandling trots att du har behov av det, så kan din mamma vända sig till socialtjänsten för att ansöka hos socialnämnden om medgivande till vårdkontakt vid BUP.
Det är alltså socialnämnden som då måste fatta ett beslut att ungdomen kan ha kontakt med BUP när den andre vårdnadshavaren motsätter sig det.
Om ingen av dina föräldrar stöttar dig i det här när du mår så här dåligt, så kan du på egen hand vända dig till BUP för ett första samtal. Då kan man via BUP hjälpa dig att få kontakt med socialtjänsten via en så kallad orosanmälan.
Du skriver att du inte har någon tilltro till socialtjänsten. Men det är samma sak där - man kan ta nya kontakter, byta socialsekreterare om man inte är nöjd.
Du kan också ringa en kurator på BRIS, barnens rätt i samhället för samtal och rådgivning kring dina olika problem som du kämpar med. En alldeles för ensam kamp låter det som.
Du kan på egen hand utan att fråga någon om lov, söka upp en ungdomsmottagning där unga kan gå på egna samtal utan att föräldrarna är med.
Ta hand dig och ge inte upp. Det finns vägar fram även när vi själva inte har kraft att se dem!