Ber om tips för att kunna berätta för mina föräldrar
Jag har mycket länge velat börja gå till BUP för att prata med någon. I ca två år har jag nu mått mycket dåligt men det är ingen alls som vet om det. Jag vill få hjälp och börja må bra och jag ber er därför om tips för att kunna berätta för sina föräldrar att jag vill prata med en professionell person.
Pjutten

BUP svarar:
Hej!
Det är alldeles utmärkt att du bestämt dig att prata med någon efter att du under så lång tid mått dåligt. Det är verkligen dags för det! Du har inte visat för någon att du hade vissa problem, ännu mindre vilka de är. Då kan man knappast må bättre. Förutsättningen att du uppnår en förändring är att du börjar tala om dina bekymmer och om hur du mår.
Du är också inne på rätt spår med din fråga hur du ska tala med dina föräldrar. Nu vet jag inte hur relationen mellan dig och dina föräldrar är och hur mycket du kan räkna med att de förstår när du berättar om dina problem. Det är dock nästan alltid bäst att börja med det.
Du behöver inte tänka ut något märkvärdigt. Du kan bara säga som det är. Be mamma eller pappa (eller båda samtidigt) om en stunds prat och säg att du har ett problem du vill ta upp med dem. Det är viktigt att avtala en tid när ni kan tala i lugn och ro så att det inte blir för hackigt och hastigt med halv uppmärksamhet eller att någon är på språng eller är stressad.
Sedan får du se om dina föräldrar förstår och är beredda att hjälpa dig.  Ibland kan föräldrarna bli för oroliga och kanske därför avfärdar eller bagatelliserar problemet. Men oftast kan ett sådant samtal lösa en del av de problem som orsakar att barnet/ungdomen inte mår bra.
Sedan är det inte givet att du i första hand behöver gå till BUP. Det är ett av alternativen och det kan du göra med föräldrarnas hjälp. I din ålder kan man också ringa själv och komma åtminstone på ett första samtal.
Ett annat alternativ är att ringa till vårdcentralen. Många vårdcentraler har numera mottagning för psykiska problem - ring och fråga där.
Du kan också börja med att tala med kuratorn i skolan.
På egen hand kan du också ringa och boka tid för samtal på ungdomsmottagningen
Det  är jätteviktigt att du på något sätt söker hjälp och slutar med att bara gå runt och må dåligt.
Ett steg på vägen kan vara att du får konkreta råd och vägledning genom chattkontakt på tjejzonen.se eller på bris.se.
Förhala det inte längre!
Börja gärna med dina föräldrar så som jag föreslog, men tänk på att du även utan föräldrarna kan få hjälp som jag skrev ovan.