Flera diagnoser stämmer på mig
Hej! Jag har väldigt länge mått dåligt på flera olika sätt och jag känner att det nu börjar påverka mitt liv alldeles för mycket. Jag har läst på om flera olika diagnoser och psykiska sjukdomar och jag känner att det finns flera som passar in på mig. Jag skulle vela få hjälp med detta och kaske även få medicin. Det är dock ingen som vet hur jag mår och jag är så orolig att mina föräldrarinte skulle tro på mig och att de sedan hade sätt mig annorlunda. Jag tror jag har BDD, ADD, ångest och är depprimerad. Hur ska jag göra för att få hjälp och vem ska jag prata med?
Stella

BUP svarar:
Hej Stella!
Du har mått dåligt sedan länge och istället för att för att prata om dina problem med en vuxen (professionell eller nån förälder eller någon annan i din närhet) gick du ut på nätet och kollade på diagnoser. Du har gjort precis så som många många andra gör, alltså inget konstigt med det - men det är ändå fel väg att gå.
För någon vecka sedan skrev jag själv ett svar på en liknande fråga så här:
"Vi brukar upprepa (och vi kan inte göra det tillräckligt många gånger) att olika psykologiska test på nätet kan var helt missvisande och aldrig någonsin räcker för att ställa en diagnos. Tyvärr är det mycket vanligt bland ungdomar att göra test på nätet och hamna i denna diagnosfälla."
Som du själv märker kan man ställa en rad av olika diagnoser på sig själv (eftersom många kriterier i olika diagnoser överlappar varandra).
Men du tänker rätt när du vill få en professionell bedömning av hur du ska förstå dina problem och vilken behandling du behöver.
För att få en sådan bedömning eller göra en utredning på eventuella diagnoser - och få medicin om det bedöms som nödvändigt - behöver du dina föräldrars hjälp och samtycke.
Du har olika farhågor om hur dina föräldrar kommer att reagera när och om du tar upp problem med dem. Jag vet inte hur relationen mellan dig och dina föräldrar är och hur mycket förtroende du har för dem. Men jag vet att många ungdomar underskattar föräldrarnas vilja att hjälpa sitt barn.
De kanske först reagerar på ett sätt som inte är det bästa - till exempel blir arga eller bagatelliserar eller till och förnekar problemen. Men sedan kan det sjunka ner och de börjar förstå att du behöver deras stöd. Böja med detta. Sedan kan ni ringa till BUP och berätta varför ni anser att du behöver komma dit.
Men om dina föräldrar mot förmodan inte stöttar dig, så kan du vända dig till ungdomsmottagningen där du kan få både bedömning och behandling (förutom medicinering) för dina problem, även utan dina föräldrars medverkan. Du kan också ringa till vårdcentralen och fråga om de har infört mottagning för psykiska problem vilket många vårdcentraler har gjort nuförtiden .
Ytterligare ett tips är att du först talar med kuratorn eller sjuksköterskan i skolan, som kan ge dig råd hur du ska gå vidare och kanske även hjälpa dig att tala med dina föräldrar.
Det riktigt viktiga är att det finns anledningar till att du började titta på olika diagnoser på nätet.
Du mår inte bra och hjälp behöver du för att må bra - helt oavsett om du har eller inte har någon psykiatrisk diagnos.
Välj något av mina förslag för att nå en förändring!