Är väldigt stressad och har ångest
Hej, mår ganska dåligt generellt. Är väldigt stressad, har ångest, hypokondri och sen en sak som jag inte vet vad det är. Ibland så kommer en känsla som gör att jag känner mig helt borta från världen, det känns ungefär som att jag drömmer och liksom är ett spöke som står och kollar på vad alla andra gör.  Denna känsla är obeskrivlig och förstör väldigt mycket i mitt liv. Jag har försökt att förklarat för min bror och han säger att det låter som att vara full. Har aldrig använt alkohol, droger, tobak eller nått liknande även fast jag i vissa fall velat för att då kanske allt känns bra. Min mamma har jag också förklarat för och hon tror det är panikångest attacker och då slog det mig att det mycket väl kan vara det, för när jag får "känslan" får jag oftast ångest och börjar tänka på allt jobbigt och dåligt. Panik får jag också för det känns som jag liksom sitter fast i denna känsla och inte kan bli normal igen. En sak till är att det känns som att det bara är jag som känner så här och jag känner mig så annorlunda. Hur ska jag till 100% veta vad detta beror på och hur blir jag av med det? Jag har ringt BUP men de hade ingen tid för mig för jag hade tydligen inte tillräckligt allvarliga problem. Om denna känsla gör mitt liv hemskt så borde det väl ändå vara allvarligt tänker jag. Men antar att det är för att det mesta andra i mitt liv är ju bra, en familj som tar hand om mig och jag har det väldigt bra hemma. Kompisar har jag lätt att få för är väldigt självständig och tar tag i saker, även fast jag har haft det jobbigt med ALLA kompisgäng jag hamnat i så är det alltid mig de ska frysa ut och hålla på och retas med. Men jag lämnar bara dessa kompisar för jag kommer inte behandla de bra medan de behandlar mig som skit. Men senaste året har varit väldigt tufft generellt är det jag vill säga kompisarna, skolan, bytte fotbollslag, denna känsla(som är det värsta) och ja, min psykiska hälsa. Denna känslan har också nu på senaste tiden gjort att jag börjar undvika saker som jag älskat förut t.ex fotbollscuper, kompisarna, åka iväg, sova borta osv. Jag försöker få kontroll över känslan men det går inte och jag klarar inte av detta så länge till. Hur kan jag få bra och enkel hjälp? En sista sak jag vill tillägga är att denna känslan har kommit fram och tillbaka i ett år nu.

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du försöker ta hjälp på olika vis, att du skriver till oss, att du pratar med din familj om hur du känner dig och att ni försökt kontakta BUP för råd och hjälp!
Jag håller med dig om att det här problemet låter allvarligt, på det viset att det är något som påverkar ditt liv och ger dig ett lidande. Du nämner att du på grund av det här har börjat undvika att göra olika saker som du älskat tidigare - som att åka på fotbollscuper och sova borta hos kompisar.
Du skriver också att de här problemen har kommit av och till under ett år (och att det senaste året generellt har varit en tuff tid för dig av olika skäl).
Många unga kan uppleva att man får olika stress- och ångestreaktioner just i samband med att man kämpat med olika svårigheter. Du verkar också besitta olika styrkor och att du på flera sätt också känner att du har ett bra liv. Skönt att det är så!
Dock är det ändå ett bekymmer att ta på allvar, när de här ångestkänslorna börjar inskränka på din tillvaro och självständighet.
Du har rätt i att BUP huvudsakligen tar emot barn och unga som har de mest komplexa svårigheterna. Men att inte få en tid på BUP är ju inte alls samma sak som att man inte kan behöva hjälp från en annan instans eller mottagning.
Det finns idag flera vårdcentraler som erbjuder första linjens barn- och ungdomspsykiatri. Där kan unga få kontakt hos psykolog och kurator för behandling av olika besvär med stress, ångest och nedstämdhet.
Via 1177vårdguiden kan du läsa mer om stress- och ångest samt vart man vänder sig för kontakt med psykolog på vårdcentral för barn och unga - det vill säga första linjens BUP.
Man kan som ung också vända sig till en ungdomsmottagning för samtalskontakt kring olika bekymmer när man mår dåligt.
En del vänder sig till sin Elevhälsa, till skolkurator eller skolsköterska för hjälp och samtal.
Via en professionell samtalskontakt kan du få hjälp att gå igenom dina besvär mer noggrant och få hjälp att förstå hur olika känsloreaktioner hänger ihop, samt få råd hur du kan göra för att må bättre.
Ta hand om dig!