Har gjort massor med tester online
Hej, jag är en tjej på tretton år som har en fundering. Jag har börjat få det svårare och svårare med vissa saker inom det sociala! Har gjort lite research och Aspberger syndrom passar nästan perfekt in på mig. Men jag har inte så svårt i skolan som dem flesta andra med aspberger verkar ha så funderar lite på om jag har det eller inte. Men jag har andra svårigheter som att jag har svårt att göra val, jag vet inte ibland när jag ska svara eller vad jag ska svara eller hur jag ska starta en konversation, får panik bland mycket folk och jag måste ha scheman annars blir mitt liv helt knas och om jag ska göra en aktivitet så måste jag planera det jättebra osv osv. Har gjort massor med tester online och gjort massa research och allt pekar på att jag har Aspberger. Jag har pratat med min mamma men hon lyssnar inte och säger bara nej nej men sluta oroa dig det är säkert inget och bla bla bla. Är tacksam för svar!
En osäker 13-åring!!

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du upplever att du börjat få svårare och svårare med vissa saker inom det sociala området. Jag förstår att du funderar på varför det har blivit så. Ett bra första steg.
Du är inte ensam om att söka svar genom att gå in på internet och samla information. Det finns många fallgropar och saker man behöver tänka på, så jag vill lyfta ett varningens finger. Det har blivit vanligare att barn och ungdomar gör så.
Naturligtvis söker även vuxna information på nätet och gör tester online för att kolla diagnoser de funderar på om de har.
Det gör vi även för att kolla om vi har influensa eller andra sjukdomar, så det är naturligt att söka information på detta sätt. Att det har blivit lättare att söka information behöver inte betyda att det som står är korrekt och faktagranskat.
Att tycka att beskrivningarna stämmer kan naturligtvis kännas skönt efter att man fått ett resultat. En fallgrop är att många beskrivningar i testerna är ganska allmänna och kan passa in på flera diagnoser. Jag vill vara supertydlig med att det inte är möjligt att fastställa psykiatriska diagnoser på nätet.
Det är inte fel att kolla på egen hand efter information, men det behövs göras en mycket grundligare, bredare och fördjupad bedömning för att komma fram till en diagnos eller inte.
Jag lägger till lite information om hur en utredning på BUP kan gå till om det skulle bli så att beslut tas att utreda detta vidare.
Du pratade med din mamma men hennes svar var mer att du inte skulle oroa dig. Gör ett nytt försök - eller varför inte flera stycken. Ge inte upp! Var envis.
Om inte din mamma lyssnar så prata med sin klasslärare efter sommaren.
Även om du skriver att du upplever att det funderar bra i skolan för dig, skulle det vara bra att din mentor eller någon som känner dig väl kan ge sin syn på hur du fungerar socialt i skolan. Det är ju där du har dom största sociala utmaningarna.
Du verkar ha bra koll på vad du tycker är svårt utifrån de fina exempel du gav. Du kan ha svårt att välja och ta beslut, känna dig osäker på hur man startar en konversation. Du får panik då du vistas där det är mycket folk och tycker att allt fungerar bättre då du har koll på läget. Du gillar att vara förberedd.
Du behöver minnesstöd angående ditt skolschema (så det inte blir kaos).
Utredning eller inte. Redan nu kan du göra mycket för att underlätta i din vardag. Om du vet att du behöver förbereda dig noga för att kunna känna dig lugn och inte stressa upp dig, är det du behöver göra.
Om du behöver schemat för att veta när och var du ska vara, så är det schemat du behöver ha med dig hela tiden.
Att uppleva det svårt att samtala fritt, att det blir tyst och kan kännas stelt känner många igen sig i. Öva på att samtala behöver man göra varje dag.
Vissa vänner som du delar samma intressen med eller har känt länge kanske det går lättare att prata med.
Avslutningsvis önskar jag att den du samtalar med tar dina viktiga funderingar på största allvar så att du känner dig lyssnad på.
Lycka till!