Ofta tankar på att ta mitt liv
Jag kan inte sova på nätterna, och känner mig alltid nedstämd, trött osv. Har ofta tankar på och ta mitt liv för att jag inte orkar mer. Tankarna flyger runt i huvudet. Vet inte vad jag ska göra längre ..
Felicia

BUP svarar:
Hej!
En fråga som jag direkt fick då jag läste ditt brev:  har du sökt hjälp tidigare eller har du någon pågående kontakt?
Om det är så att du går och bär på dessa tunga tankar alldeles ensam behöver du stöd och hjälp. Inte minst för att förstå vilka tankar som flyger runt i ditt huvud. Att tillsammans börja förstå hur det kommer sig att du mår som du gör. Vad du behöver för att få hoppet och livslusten tillbaka.
Du bara måste söka hjälp och berätta för någon vuxen, hur du innerst inne mår. Kanske nån av dina föräldrar, eller en släkting eller en granne. Du måste berätta att du inte orkar mer och har återkommande tankar om att inte vilja leva.
Det är viktigt att du får hjälp och det snabbt.
Jag vet inte var du bor och hur BUP är organiserat där, men du kan gå in på BUP.se för att hitta närmaste mottagning eller söka på 1177 Vårdguiden.
Jag vill verkligen av hela mitt hjärta ge dig rådet att ta hjälp så fort det bara är möjligt. Kämpa på - det finns bra hjälp att få!
Det finns jourtider på BUP och på helger och kvällar finns det möjligheten att åka till BUP Akuten om du bor i Stockholm.
Du kan ringa till din lokala BUP- mottagning och få information vad som gäller för dig, eller be någon ringa om du inte orkar.
Alla symtom på trötthet, nedstämdhet och sömnsvårigheter är allvarliga. Men när du även har tankar att lösningen skulle vara att inte finnas längre blir jag riktigt orolig för dig. Du bara måste berätta för någon hur läget är.
Om du haft en vårdkontakt kanske det är möjligt att återuppta den. Ett tips är att kontakta en verksamhet som heter Mind. Dit kan du ringa eller chatta. Gå in på deras hemsida och kolla vilka möjligheter som finns. Om din oro och tankar är som värst när du ligger och inte kan sova, har de öppet då. Det finns någon som tar emot ditt samtal för att du är betydelsefull och viktig.
Ta hand om dig!