Har varit och pratat men inget som har hjälpt
Tja,jag är en brud på 15 år och min fråga är: Om man mår så dåligt att man inte orkar med livet vad ska man göra för att må bra igen? Har varit och pratat med bup å massa andra kuratorer osv osv men inget som har hjälpt. Har försökt må bra i över 3 år nu å för varje dag som går blir det bara värre och värre,har/har haft ett självskadebeteende samt att jag har försökt ta mitt liv flertal gånger. Ser inget positivt i livet och hatar mig själv så jävla grovt. Har bett om hjälp men de finns ingen som har kunnat hjälpa,tacksam för svar:(
E

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du träffat flera kuratorer och haft samtal på BUP, men du upplever inte att samtal har hjälpt dig. Jag undrar om det är samtalsformen som inte passar dig. Kolla vad det finns för andra möjligheter.
En verksamhet som jag vill rekommendera är tjejzonen. Kolla in deras hemsida.
Ungdomsmottagningen är ett annat alternativ som kanske passar dig bättre.
Om du vill få hjälp med ditt självskadebeteende finns det en verksamhet som heter shedo.
Nu tänker du kanske att jag bara kommer med en massa förslag. Jag vill bara öppna dörrar och visa dig att det finns många möjligheter att välja på, ifall du just nu misströstar och motivationen att återigen ta kontakt med BUP inte riktigt finns där. Jag skulle verkligen önska att du gav det en ny chans och att ni då börjar att samtala om att du inte tyckt samtalsbehandlingen hjälp dig.
Det finns några tecknade filmer på BUP.se om hur en samtalsbehandling går till. Kanske inga nyheter för dig, men kolla gärna in dom om du har lust.
Vår erfarenhet är att det tyvärr tar tid att må bra igen, eller rättare sagt det tar tid att känna att det börjar gå åt rätt håll. Att börja få hoppet tillbaka är viktigt och inte, som i ditt fall, känna att det bara blir värre och värre. Tungt läge för dig.
Det behövs ofta många samtal för att märka en försiktig förbättring. Jag vet inte hur många samtal du deltagit i och om du känner att du fått prata om ämnesområden du velat och behövt prata om. Ifall du känt förtroende för den du träffat och kunnat öppna dig och verkligen berättat hur du har det.
Det är naturligtvis ett samarbete mellan dig och den du samtalar med att försöka förstå varandra. Att bygga upp ett förtroende kan ta tid.
Har några samtal fungerat lite bättre eller känns det som alla samtal du varit med på inte givit dig något alls.
Vilka finns runt omkring dig som kan ge dig stöd, tröst och som kan bry sig om dig nu när du har det tungt och mår dåligt.
Jag hoppas att det finns en famn som vill ge dig en riktig styrkekram.
Ta hand om dig.