Panikattacker och vet inte vart jag ska ta vägen
Hej jag mår inte bra jag får panikattacker svårigheter att andas jag har problem i mitt liv jag vet inte vart jag ska ta vägen jag vill prata men en vuxen snälla hjälp mig

BUP svarar:
Hej!
Det kan vara en tuff upplevelse att få panikkänslor, känna ångest och uppleva andnöd. Det är inte ovanligt att man kan bli skrämd och rädd, känna oro för att det är något allvarligt hälsoproblem eller att man håller på att förlora förståndet.
När det handlar om ångestattacker så är det en del av problematiken att det känns så himla jobbigt och skrämmande, att man ofta i paniken vill fly från situationen där reaktionen uppkommer.
Med stöd av bättre förståelse inför ångestreaktionen och hur man kan hantera de svårigheter som uppkommer, så brukar de flesta uppleva att det på sikt blir lättare och lättare att hantera.
Du nämner också att du kämpar med problem i ditt liv. Många människor drabbas just av stress och ångestreaktioner i samband med att man går igenom en period av ökad press. Det kan också bero på förändringar i viktiga relationer eller på andra sätt i tillvaron.
Det kan därför kännas viktigt att få prata om dessa händelser, känna ökad förståelse för hur man känner och reagerar och hur man kan lösa olika problem.
Du kan på egen hand vända dig till en ungdomsmottagning för en samtalskontakt.
Du kan också läsa mer på 1177vårdguiden om ångestreaktioner och tips om vart man kan vända sig för vidare hjälp.
Ta hand om dig!