Börjat misstänka att jag har OCD
Hej, jag har börjat misstänka att jag har OCD. Jag är inte säker men det  brukar störa min vardag. Jag får olika tankar om saker som kan hända om jag inte gör de sakerna och ibland gör jag de bara utan att jag egentligen vill det.
Jag vågar inte prata med någon eller söka hjälp för att jag alltid tror att problemet är för litet och att jag bara slösar på deras tid.
Tycker ni att jag ska prata med någon eller bara borsta av problemet?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
En viktig fråga du ställer. Att borsta bort problemet låter inte som någon bra lösning, det kan jag säga direkt utan betänketid. Vi rekommenderar och tror att det alltid är bra att prata med någon. Vi vet av erfarenhet att det kan kännas skönt att dela bekymret med någon annan.
Man känner sig inte lika ensam och kan förhoppningsvis få bra råd och tröst. Att veta att det jag tänker inte är konstigt eller onormalt.
Jag tycker att det är bra om du börjar berätta för någon vuxen hur du har det. Vad som oroar dig och gör dig ledsen och dina funderingar på om problemet du bär på är för litet och obetydligt.
Jag vet inte om du känner att det är möjligt att prata med dina föräldrar om detta. Jag skulle önska att alla barn och ungdomar kände att dom hade föräldrar som skulle finnas där - i med och i motgång. Att det är möjligt att dela både glädje och sorg. Tyvärr är det inte så för alla.
Jag hoppas att du har positiva upplevelser av att ha berättat för dina föräldrar eller någon annan vuxen om hur du har det. Att du kände att du fick bra stöd och att någon lyssnade på det viktiga du hade att berätta. Om man blivit besviken får man gå vidare och komma på ifall det finns någon annan som kan lyssna.
Det är många som skriver till oss som delar ditt bekymmer att av känna ett motstånd mot att börja berätta hur läget egentligen är. Många går och väntar och försöker hitta precis rätt tillfälle. Nu kanske det är läge. Det kanske inte finns någon perfekt tillfälle. Ibland får man bara ta sats och säga: jag har en jätte viktig sak att berätta - har du tid nu eller när passar det? Samla mod. Du fixar det.
Om du tänker att dina problem tar viktig tid från andra, som skulle behöva den bättre än du, tycker jag att det naturligtvis är generöst av dig, men stå inte tillbaka. Ta och sök hjälp.
Du är betydelsefull och inga problem är för små - i alla fall inte för mig. Om man börjar ta tag i dom så tidigt som möjligt växer dom förhoppningsvis inte och blir större och svårare att hantera.
Du känner säkert till Bris. De är bra att höra av sig till för att få stöd. Ett annat bra sätt att börja dela med sig om vad som gör dig ledsen eller orolig.
Du kan även få stöd och pepp att ta steget att prata med dina föräldrar eller kanske din skolkurator när höstterminen startar.