Mår dåligt och vågar inte berätta för föräldrarna
Hej mina kompisar mådde sjukt dåligt i helgen jag mår också dåligt men ha inte vågat berätta för mina föräldrar de vet lite men inte allt vad ska jag göra kan man komma t er? Har ni tystnadsplikt?
Sandra lind

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev
Du skriver att du mår dåligt, det låter jobbigt. Jag tycker det är jättebra att du har vågat tala med dina föräldrar om att du mår dåligt även om dom inte har fått veta allting. Det är en bra början. Jag funderar på vad det är som gör att du inte vågar berätta allt? Är du rädd att dina föräldrar ska bli arga, ledsna eller kanske rädda? Vad fick du för reaktion på den bit av det jobbiga som du vågade berätta?
Ibland kan det kännas lättare och bättre att prata med någon som inte står en så nära, som är van vid att prata om svåra saker. Vad tror du?
Vad tror du om att vända dig till skolsköterskan eller kuratorn på din skola och prata med dem om varför du mår dåligt? Dom kan också hjälpa dig att kontakta BUP om du behöver det.
Vi som arbetar på BUP har tystnadsplikt och det som sägs hos oss är under sekretess. Vi på BUP vill oftast att föräldrarna vet om att den unge har kontakt med BUP. I vissa fall måste det som sägs på BUP föras vidare till någon annan myndighet eller föräldrarna om den unge riskerar att fara mycket illa annars.
Du kan läsa mer om BUP och tystnadsplikt här
Stå på dig och var rädd om dig!