Tror jag har borderline
Hej! Jag har varit på ett möte på bup och gjort ett så kallat minikid test. Det var mer än en månad sen! Jag tror att jag är borderline men har fått höra att bup inte sätter diagnoser såsom borderline på unga personer, stämmer det? Min pappa tror att jag läst till mig symptomen och att jag agerat efter att jag läst dom. Men jag har känt av symptomen länge bara det att jag inte fattat vad det var.
Jag har haft 2 möten på bup, det första ledde till ett försök till att ta livet av mig. De ville inte hjälpa mig. Nu de andra mötet gjorde jag en minkid då min läkare skickade en till remiss till det mobila teamet. Jag har ännu inte fått svar och jag börjar känna mig mer deprimerad. Skolsköterskan har försökt kontaktat terapeuten som gjorde minikiden men han vägrar svara. Även om hon nämnt att jag då igenom överdosera piller och skar mig i hopp om att dö.
Jag känner mig hopplös att ingen tror på mig om diagnosen och säger att det inte stämmer speciellt min egna far. Att han bara tror att jag vill ha en diagnos på papper? Men vem vill ens det? Jag vill bara få det bekräftat så jag kan förstå mer.
Hoppas att ni kan svara på den främsta frågan : sätter bup borderline diagnoser
Moa

BUP svarar:
Hej Moa!
Tack för att du skriver till oss. Först av allt vill jag beklaga att det tagit tid innan du kunnat få komma till din BUP-mottagning och att du inte fått möjlighet ännu att fått reda ut din fråga om du har en borderlineproblematik.
Det låter också allvarligt att du gjorde ett självmordsförsök. Liksom att du fått vänta på hjälp. Jag har inte svar på varför det har blivit så. Om du vill så kan du och dina föräldrar vända er till enhetschefen vid din BUP-mottagning och framföra klagomål och kanske få möjlighet att få vidare förklaringar över det som du tycker har varit dåligt i dina vårdkontakter med din mottagning.
Du skriver också att du inte känner att din far förstår dig i din fråga om diagnos. Att ditt syfte med att vilja ta reda på diagnos är för att du hoppas på att det skulle kunna hjälpa dig att förstå mer om dig själv. Jag tror du skulle behöver få höra att dina problem finns och att det är något svårt som du kämpar med, och att det är därför du söker efter svar.
Jag antar att du mått dåligt länge och att du själv upplever allvarliga problem när du läst på om borderline och tycker att du känner igen dig. Vid borderline eller Emotionell instabil personlighetsstörning som diagnosen också kan kallas, så ryms flera svårigheter inom denna sammansatta problematik.
Det kan handla om problem med upprepat självskadebeteende, eventuellt har man gjort självmordsförsök och i kombination med flera andra symptom på emotionell instabilitet. Dessa problem kan handla om stora svängningar i humör och känslor, instabila relationer, tomhetskänsla, impulsivitet och ibland också aggressionsutbrott och påtaglig instabil självbild och självkänsla.
Om en vuxen person har motsvarande problem beskrivs det ibland med diagnosen Emotionellt instabil personlighetsstörning eller Borderline personlighetsstörning.
Det är vanligt att man under tonåren vill avvakta med att ställa en personlighetstörningsdiagnos eftersom personligheten hos unga människor inte är färdigutvecklad. Därför är det vanligare att man ställer borderlinediagnos i vuxen ålder inom sjukvården.
De problem som förknippas vid Borderline förekommer även vid andra barnpsykiatriska tillstånd. Vilken diagnos som man som ungdom kan få vid en BUP-mottagning kan därför variera från person till person även om vissa symtom eller problem liknar varandra och kanske går in i varandra.
Det bästa är att man frågar sin behandlare eller läkare för att få bättre klarhet i hur man har uppfattat och bedömt just dina individuella besvär.
Att man för det mesta avvaktar med att ställa en personlighetsdiagnos för ungdomar är dock inte alls samma sak som att man ska avvakta med behandling för de  barnpsykiatriska svårigheter eller borderlineliknande symtom man kanske har som ung.
Tvärtom är det bättre att söka hjälp och behandling i tid-hellre förr än senare. Ju längre tid man går med allvarliga problem desto mer ökar risken att återhämtningen kan bli en mer långdragen process.
BUP har till uppdrag att erbjuda behandling för de ungdomar med den mest komplicerade problematiken. OM man mår dåligt och har problem som man inte kan få behandling för inom BUP så innebär det inte att man inte alls behöver hjälp och behandling! Det innebär istället att en del börjar i behandling inom andra mottagningar som finns för att hjälpa ungdomar med olika sorters svårigheter.
Man kan också komma tillbaka till BUP för en ny bedömning om man till exempel gått i behandling vid första linjens BUP eller på annan mottagning som erbjuder behandling för ungdomar men inte kommit till rätt med problematiken.
Jag tycker det är starkt av dig Moa att du själv vill ha hjälp att må bättre. Håll fast vid det och ge inte upp! Hoppas att du också har fått svar på din fråga.