Mår dåligt efter mina föräldrarnas skilsmässa
Hej,
Mina föräldrar har varit skilda i typ 5 år nu men jag har inte mått så bra av det. Mamma hittade en ny pojkvän från usa han flyttade hit åkte komm tillbaka och förstörde mamma de gångerna. Då har jag fått hjälpa henne i livet men inte fått någon tacksam het tillbaka. Två gånger innan jul ringde jag pappa två gånger för att mamma o jaag bråkat. Jag ringde o sa pappa det här låter konstigt men mamma sa att det inte fanns någon ide att leva mer. Jag blev jätte rädd de gångerna. Men i 5 års skit har jag aldrig fått prata med någon aldrig! Hag pratade men skolsyster och hon tyckte att jag skulle ta hit mamma eller pappa och berätta allt men de vet redan på nått sätt. Hos mamma kan jag aldrig ta hem kompisa och när jag är hos pappa kan jag men det är för långt att gå om man inte klarar av att gå 2,5 mil efter skolan. Det är såå mycket jag vill prata om men med vem??tacksam för svar//
Mimmi
Ml

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Toppenbra att du skrivit till oss och berättat lite om ditt liv. Jag tycker det låter bra att du också tänker att du behöver att prata med någon. Det är klart att du har hur mycket som helst som du tänker på som du skulle vilja dela med dig. Frågan är med vem. En person du redan börjat prata med är din skolsköterska. Fortsätt träffa henne. Du skriver om jag fattat det hela rätt att skolsköterskan vill bjuda in dina föräldrar på ett samtal. En bra idé som jag stöttar. Dina föräldrar kanske nästan vet allt men det är en stor skillnad på att samtala då någon utbildad professionell som är utanför familjen deltar. Som är neutral och som finns där för dig. Som kan ge råd och stötta dig att säga det du vill ta upp på samtalet. Det kanske är möjligt att träffa skolsköterskan några gånger själv då ni går igenom vad du skulle vilja ta upp då ni tillsammans träffar dina föräldrar. Om det finns någon skolkurator på din skola är det vanligt att kuratorn även kan delta eller hålla i liknande samtal. Nu är det ju snart sommarlov och då är det ju inte möjligt att prata med din skolsköterska. En verksamhet som jag gillar och som jag varmt rekommenderar är Bris. Det kan kännas skönt att veta att det finns någon att vända sig till nu under sommaren. Självklart finns Bris året runt för barn och ungdomar. Det finns möjligheter att både samtala eller chatta.
Jag tror du skulle må bra av att samtala om bra saker och det som hänt i ditt liv som du upplevt som jobbigt. Till exempel när din mamma och pappa skilde sig och då din mamma sa att det inte fanns någon idé att leva mer. En helt naturlig reaktion att du blev jätterädd och orolig för din mamma. Superbra att du hörde av dig till pappa och berättade det. Modigt och bra gjort. Fortsätt ring din pappa eller berätta för någon annan vuxen om du blir orolig för din mamma.
Tänkte skriva några rader om hur det kan vara när sina föräldrar separerar. När föräldrar väljer att lämna varandra är det vanligt att det påverkar barnen. Det är inte ovanligt att man känna skuld och tror att det är sitt eget fel att föräldrarna separerar. "- Har jag varit för jobbig eller bråkat för mycket?"
När man är barn har man en bild hur en familj ser ut. Den lyckliga familjen och man tänker att ens föräldrar kommer att leva tillsammans hela livet, vara kära och ha det fint tillsammans. Inte ha några egna problem utan att kunna finnas där för sina barn på bästa sätt. Ge kärlek och tröst och det barn behöver mest trygghet. Ibland ser verkligheten ut på ett helt annat sätt. Föräldrarna har svårt att komma överens, det blir bråk och konflikter, kanske våld. De blir osams och sedan blir det vänner igen. I andra familjen är det tyst och ingen pratar om hur de mår eller hur det har det tillsammans. För vissa barn och ungdomar kommer beskedet att föräldrarna ska skiljas som en total överraskning. Då blir det svårt att förstå. Man har ett jättestort behov att få en förklaring. Varför ska ni inte bo tillsammans längre. Hur ska det bli? Vem ska flytta, vem var det som ville skiljas. 1000 frågor som snurrar i huvudet. Jag vet inte hur du upplevde tiden innan dina föräldrar skilde sig och hur det var hemma hos dig då de berättade. Att det är omtumlande och stor viktig sak att samtala om förstår jag verkligen. Det spelar ingen roll att det gått 5 år sedan dess.
Du verkar vara en tjej med alla känselspröt ute. Du har säkert många minnen från den tiden. Du har även koll på att din mamma inte mådde bra och blev sviken flera gånger av hennes nya kille. Kände och tog ansvar. Du har med ditt stora hjärta varit där och tröstat och hjälp till så mycket du bara kunde. En tuff uppgift som du inte ska fixa själv. Där behöver det finnas andra vuxna som ska finnas för din mamma så du kan släppa lite på din oro och veta att hon får den hjälp hon behöver för att må bra. Att du bryr dig om din mamma är naturligtvis hur fint som helst. Jag ville bara att du inte skulle vara ensam med uppgiften att ta hand om din mamma.
Lycka till!