Vill inte känna mig ensam
Hej. jag har precis fyllt 18 och har inte ens haft en pojkvän än. har pratat och träffat en del killar men det blir aldrig mer än så. Känns inte som någon vill ha mig som deras pojkvän. Saken hjälper inte att många av mina kompisar har pojkvän och jag bara sitter där som ett fån och inte ens vet hur de känns. Har svårt att uttrycka hur jag känner eller ens prata om något som är känsligt. Vill kunna prata känslor och inte sitta tyst när jag mår dåligt. Blev en gång sårad och har inte haft riktiga känslor sen dess även om de var 2 år sen. Vill inte få känslor för någon heller för de känns läskigt. Men vill ändå ha hjälp. Vill inte känna mig ensam även om de finns massa folk i mitt liv. Vill också få mer djupa relationer istället för de ytliga som de blir. Tack för svar.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du sätter fingret på en viktig fråga som många säkert kan relatera till- om att närma sig andra och att våga ha tillit till en annan person, att vara med om att bli sårad och bära på en känsla av ensamhet även när man är omgiven av andra.
Du uttrycker en längtan efter en mer nära och kärleksfull relation, och samtidigt säger du "nej, jag vill inte för det är för läskigt"!
Jag tror du precis beskriver kärnan i det som du kämpar med, du har en djupare längtan efter en speciell närhet och ömsesidig relation-men du är rädd. Och det är okej, vill jag säga till dig.
Det är okej att vara rädd för att släppa in någon riktigt nära eftersom man vet att det kan också göra oerhört ont att bli sviken i relationer, av andra. Det är helt begripligt och logiskt att man vill skydda sig från den smärtan.
Det gör nog ont i alla när man går igenom det, men hur illa drabbade vi blir personligen av en separation beror också på en rad andra faktorer. Beroende på vilka erfarenheter vi bär med oss, vad vi gått igenom i livet och hur vi tagit oss igenom tidigare svårigheter.
Det är viktigt och betydelsefullt för oss människor och vårt psykiska välbefinnande att få känna att man har sådana relationer i sitt liv så de fyller de behov var och en har av närhet och ömsesidighet på olika plan. Alltifrån behov av olika sorters vänskaper och kontakter till mer nära och djupa relationer. Hur de här relationsbehoven ser ut kan variera för var och en av oss.
Du gör alldeles rätt som börjat fundera på hur det här blir för dig, att du har en längtan efter mer nära relationer och kärleksrelationer, men kämpar med att du är rädd och du har upplevt något smärtsamt tidigare och blivit sårad.
Man kan på olika vis arbeta med det här på egen hand. Att steg för steg försöka närma sig andra och öva sig på att bli mer öppen och stanna kvar i sina känslor, men det kan lätt kännas svårt att göra det själv på egen hand. I så fall kan det vara ett stort stöd att ta hjälp av en utomstående samtalskontakt.
Ibland kan det räcka med en kortare samtalskontakt för att känna att saker plötsligt börjar bli lättare, och ibland kan man behöva mer tid på sig och kanske mer systematiskt få stöd att gå igenom de relationsproblem man känner att man kanske återkommande hamnar i.
Via ungdomsmottagningen kan man söka en samtalskontakt på egen hand som ung. Man kan också vända sig till Elevhälsan, till sin skolkurator för samtalsstöd.
Lycka till!