Mobbaren förstör för mig
Hej... jag har några vänner i som ja brukar vara med, men det är också vän med en annan person, som alltid kallar mig elaka saker, o sprider lögner om mig i skolan och på internet. Och när jag hänger me mina vänner så e han alltid med, varje dag i skolan, varje timne i skolan, så blir jag kallad för saker osv, o de e inte lite saker, t,ex, Bög, Att jag är sämst på allting, han ska alltid komma på skit smeknamn, han ska alltid försötöra för mig om jag gör nåt, och så fort jag försöker säga nåt så kallar gan mug för nåt skit och säger håll käften. O nu kanske ni tycker att jag ska säga till mina vänner att få han o sluta, men det är bättre vän med han än med mig, om han kallar mig saker så hänger det på o gör samma sak,å de står på hans sidan mer än min då... men när den här "mobbaren" t,ex e sjuk, så gör mina vänner inget taskigt alls. O de är mycket skönare, men asså hur ska jag få den där killen att sluta, han puttar mig, har försökt tända eld på mig, kastat kondomer på mig!!!!!. O de andra hänger på o hjälper till om han säger att de ska göra det. Hur ska jag få han att sluta, jag kan ej göra kågot våldsammt för minsta lilla sak, så blir ja kallad för dampBarn, jag kan ej säga te nån, då e jag en tjallare, Vad ska jag göra???, han får mina vänner att bli mer o mer taskiga mot mig, just nu vet jag ibte ens om jag kan kalla dem vänner. HJÄLP. Finns det ingen väh ut så KOMMER jag begå självmord, jag har varit nära förr.
Mattias

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du beskriver typisk mobbning och du beskriver det bra. Du beskriver både ledarpersonen och hans följeslagare och dina egna reaktioner. Vad som saknas är att vanligen brukar den som mobbas också börja lägga skuld på sig själv. Börjar tänka att det är något fel på hen själv eftersom hen blir mobbad och utfryst. Eller kanske får du också sådana tankar eftersom du funderar på självmord? Om du får sådana tankar igen tycker jag att du ska ta kontakt med Mind-Självmordslinjen. Om det känns så hopplöst att du funderar på ta ditt liv då är det verkligen bra att ha någon att prata med. Jag bifogar också några länkar om mobbning som du kan läsa dels på Friends och dels UMO.
Oftast skriver man att den som mobbas ska ta kontakt med någon vuxen och på så sätt få hjälp. Skolorna har skyldighet att åtgärda mobbning men kan bara göra något när de har kännedom. Många som mobbas vill inte prata med någon vuxen -varken föräldrar eller i skolan. Man litar kanske inte på vuxna och man vill kanske inte betraktas som "tjallare". Jag vet inte vilka erfarenheter du har av att berätta för dina föräldrar hur du har det i skolan. Har du försökt?
Om du känner förtroende för någon vuxen - hemma eller i skolan så tycker jag att du ska börja berätta. Mobbning går ofta lätt att få stopp på om skolan agerar, vilket de är skyldiga att göra. Kanske räcker det med att rektorn pratar med din mobbare och hans föräldrar?
Så försök hitta någon vuxen som du kan prata med om din situation och som kan hjälpa dig så skolan får kännedom om vad som händer. Enklast vore väl om du kunde berätta för skolsyster eller skolkuratorn. De har säkert varit med om att hjälpa flera som blivit mobbade och vet hur skolan brukar hantera mobbning.
Så jättebra att du skrev till oss. Det betyder att du inte längre accepterar det som händer och vill få stopp på det. Det är inte på något sätt ditt fel och du är ingen "tjallare" om du ser till att få slut på detta. Det kan bara pågå så länge som det är hemligt och du inte berättar. Då är du i underläge men det behöver du verkligen inte vara.
Lycka till i fortsättningen!