Ska jag tala med någon om att jag börjat skära mig?
Hej.
Ikväll mådde jag dåligt utan någon anledning egentligen. Jag tror det är ett PMS-anfall men de brukar inte kännas så här mycket. Hur som helst kom jag hem, lyssnade på musik och började gråta. Jag tänkte på att jag var ful, äcklig och dålig. Visst är jag duktig på vissa saker, men oavsett vad jag gör så finns det alltid andra som gör det så mycket bättre. Det är inte att jag vill vara bäst och få uppmärksamhet, jag vill bara lyckas.
Bär jag hade gråtit en stund fick jag ett infall och hittade en nagelsax. Jag har aldrig skurit mig innan men nu bara kom det och jag kunde inte stoppa tanken. Det kändes som min hjärna stängde av och min hand gjorde det helt själv. Jag kunde inte göra hål i huden, vilket jag både var tacksam och äckligt besviken över på samma gång.
Behöver jag prata med någon om detta? Jag är rädd att jag inte skulle kunna sluta om det händer igen.
Elin

BUP svarar:
Hej!
Att skära sig kan ge en känsla av tillfällig lättnad när man mår dåligt men om man fortsätter ger det oftast fler och större problem.
Det är klokt av dig att tänka på att tala med någon. Jag tycker absolut att du ska göra det.  Som du själv säger kan det vara svårt att sluta skära sig utan att få stöd. Det är också bra att göra något åt det innan det hunnit bli värre och svårare att bryta.
Du behöver också få hjälp med dina negativa tankar om dig själv som ju är det som väckt impulsen att skära dig.
Det är bra om du kan berätta om detta för dina föräldrar  De får då chansen att ge dig stöd.
Vänd dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator. Du kan också gå in på SHEDO som har en chatt för självskadebeteende.
Om självskadandet blir värre tycker jag att du tillsammans med dina föräldrar ska kontakta BUP.
Lycka till!