Bråkar med föräldrar och syskon
Hej jag är en tjej på 14 år. Jag mår ofta jättedåligt hemma och i skolan. När jag är hemma så bråkar jag väldigt ofta med mina föräldrar och syskon men nu har det gått för långt. Först va det bara att jag slog tid dem när dem retarupp mig och jag kan inte kontrollera mina känslor och får utbrott då jag inte tänker innan jag gör något. En gång var när min syster låste ute mig och jag blev så arg och kunde inte kontrollera mig själv så jag sparkade isönder glassrutan på ytter dörren och det är först efter som jag märker vad jag gjort och då bryter jag ihop och bara gråter, samtidigt är jag jätterädd och hela jag skakar. Jag har också sparkat ut min systers tand, kastat en mobil i huvudet på henne så hon blev illa skadad samt mobilen. När jag var yngre var jag mobbad i skolan och är fortfarande. När jag var bara 6 år höll jag på att förlora min mamma i cancer och jag tror att allt detta har satt sina ärr (tror man säger så). Jag har också väldigt ofta självmords tankar t.ex hoppa från fönstret på ovanvåningen och strypa mig själv. Jag vet inte vad jag ska göra och jag behöver hjälp.
E.E

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver hur arg du blir och vad du då gör på ett sånt sätt att det inte är svårt att förstå att det är ett stort bekymmer för dig. Du skriver inget om hur detta blir i din familj. Om t.ex. din mamma är bekymrad över att du blir så arg att du kastar saker och t.ex. sparkat din syster.
Det verkar som att du tänker mycket på hur du har det och du har ju en del tankar om vad dina utbrott kan hänga samman med. Du berättar att du varit och är mobbad i skolan. Om man blir mobbad kanske det inte är så konstigt att du kan känna dig väldigt arg. Både på mobbarna men kanske också på skolan och de vuxna som inte hjälper dig att få stopp på mobbningen.
Skolan har ganska långt gående ansvar att agera om någon blir mobbad på skolan. Vet dina föräldrar om hur du har det på din skola? Om de inte vet tycker jag att det låter som en viktig sak att du pratar och berättar för dem så att de kan hjälpa dig att ta upp detta med ansvariga på din skola.
Du skriver också att du höll på att förlora din mamma i cancer då du endast var sex år gammal. En sådan erfarenhet kan ju hänga i. Kanske är det så att du fortfarande ibland kan oroa dig för din mamma? Jag tycker att det låter som en viktig sak att du får hjälp med att hantera och jobba med de svårigheter du beskriver.
Försök att prata med dina föräldrar om detta så kanske ni tillsammans kan kontakta BUP. Där finns det människor som är vana vid att möta unga människor som har det svårt. Du kan ju också börja med att prata med någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för. Sen finns ju också ungdomsmottagningen dit man kan gå och prata om hur man känner sig.
Du vill inte ha det som du har det och du vill ha hjälp. Det är två viktiga saker som kan vara till nytta för dig när du väl kommer till någon för att få hjälp. Du verkar motiverad till att få ordning på ditt liv och till att må bättre!
Lycka till!