Min bonusmamma är inte snäll
Hej! Vet inte tiktigt hur jag ska börja förutom att säga att jag mår väldigt dåligt. Min familj består av min pappa, lillasyster och min bonus mamma. Min riktiga mamma gick bort när jag endast var 3 år och saknar henne varje dag. Men jag har ett problem, jag känner inte att min bonus mamma är snäll mot mig alls. Jag känner inte att jag kan fråga pappa något när hon är nära bara för att hon ska reagera negativt. När jag kommer hem från att ha gjort ett prov och säger att det kändes bra kan hon lägga kommentarer som ”varför berättar du det här för mig” med en negativ ton. Senast nu idag kom vi inte på att några av mina kompisar ska hoppa av i 9:an bara för att dom mår dåligt. Då får hon det att låta som om man int får må dåligt. Sedan när jag gör något fel så säger hon ”mina barn gjorde aldrig så” (hon har barn sen innan med en annan man) men att hon alltså gemför mig med hennes ”perfekta” barn vilket gör att jag känner mig otillräcklig och nertryckt. Har gått och pratat med kuratorn på skolan, skolsystern, skolpsykologen just för att detta tar på mig extremt mycket och mina betyg går bara åt helvete. Försökt prata med pappa men de funkar ej. Kan ni ge mig ett konkret förslag på vad jag ska göra
MC

BUP svarar:
Hej!
Det här är ett problem som du inte kan lösa själv. Din pappa, din bonusmamma och du behöver tillsammans få tala om detta med någon som kan hjälpa er. Kanske också tillsammans med din lillasyster. Alla i familjen är inblandade på något sätt i detta. Din pappa har ett ansvar att ta tag i situationen, som han, så är intrycket av ditt brev, inte verkar göra. Din styvmor som får dig att känna dig nedtryckt och du själv som kanske håller henne på avstånd på grund av detta. Din lillasyster påverkar också samspelet i familjen.
Det kallas familjesamtal eller familjeterapi där man får chansen att tala tillsammans om det som är svårt och tillsammans hitta sätt att ändra på situationen utan att peka ut någon.
Alla i familjen tycker nog att situationen är svår och skulle önska en förändring. Du saknar din mamma. Din styvmor känner säkert av detta och att hon inte riktigt duger i dina ögon. Din pappa verkar stå mitt emellan och inte kunna göra något.
Du har talat med skolkurator, skolpsykolog och skolsköterska. Har de kunnat hjälpa dig?
Tala med någon av dem igen och be dem hjälpa dig och din familj med att komma vidare. Socialtjänsten kan ge familjesamtal (läs mer på Koll på soc). Familjerådgivningen i kommunen likaså.
Lycka till!