Mår jättedåligt och vill ha hjälp
Hej, jag är en tjej på 14 år jag mår jätte dåligt och vill börja prata med psykolog men jag vågar inte ringa till vårdcentralen och min pappa säger att om jag vill prata med psykolog får jag ordna det själv, vad ska jag göra?
anonymmänniska

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver inget om hur det ser runt omkring dig eller varför du tänker att du mår dåligt. Ibland är det ju så att man faktiskt har svårt att tänka om varför man mår som man gör och då är det en bra sak att försöka ta hjälp.
Att prata med någon annan så att man tillsammans kan försöka förstå varför det känns som det gör är bra. Du säger att din pappa säger att om du vill prata med någon så får du ordna det själv.
Jag vet inte hur det är med din mamma, om hon finns med i ditt liv. Om hon gör det så kanske du kan pröva att prata med henne om att du vill prata med någon om hur du mår.
Du kan ju också fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för. Det brukar ju finnas en skolkurator på skolan dit man kan gå och prata om hur man har det. Du kan också kontakta ungdomsmottagningen. Där finns det vuxna som är vana vid att hjälpa unga människor som inte mår bra.
Ungdomsmottagningen kan du kontakta själv utan dina föräldrar. På ungdomsmottagningen får du också hjälp om de tycker att du behöver komma någon annan stans t.ex. till BUP. Du kan också undersöka BRIS och tjejzonen där man kan chatta med någon vuxen. Det låter viktigt och bra att du vill ha hjälp med att reda i hur du mår. Fortsätt med det så finns det nog goda chanser att du kommer att få tag i någon som kan vara till nytta för dig.
Lycka till!