Alltid haft koncentrationsproblem
hej jag är en tjej som ska fylla 14 år. jag har alltid haft svårt med koncentrationen och skulle vilja veta om jag har någon diagnos. Kan man komma och testa eller prata med er själv och kanske få reda på om man har en diagnos eller inte?
Jag menar alltså om man kan komma in till er själv som 14 åring och ta reda på om man har någon diagnos.
Liv

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är bra att du vill utreda dina koncentrationssvårigheter och på så sätt förstå bättre vad det är för slags problem du har. Men det är inte alltid problem av olika slag har någon diagnos men de kan vara kännbara och besvärliga ändå och väl värda att försöka förstå.
Det är svårt att svara på hur en BUP-mottagning skulle göra om du tog kontakt. Det är inte säkert alla gör på samma sätt och det beror lite på vad du säger. Koncentrationsproblem kan vara väldigt många olika saker - från något vi alla känner av i någon mån till något som gör vardagen väldigt svår att hantera.
Men du kan inte komma själv och få reda på om du har en diagnos av det slaget. Dels behöver dina föräldrar vara informerade eftersom du inte är myndig och dels är det inte säkert BUP tycker att det är BUP i första hand som ska hjälpa dig med din fråga.
Jag tycker att du först ska prata med dina föräldrar så du har deras stöd. Antagligen visar sig dina koncentrationsproblem på något sätt  i ditt skolarbete och därför är det bra att börja ta kontakt med lärare, mentor, skolsyster eller skolkurator/skolpsykolog för att börja utreda dina svårigheter. Skolan kan sedan skicka en remiss till BUP eller en Barnläkarmottagning om de anser att en mer utförlig utbredning behövs.
Lycka till!