Ett av mina största problem är hat
Hej, jag är 15 år och har mycket psykiska problem som deperissipn osv. Men ett av mina största problem är hat. Jag vet inte Vaf jag ska göra men jag känner verkligen hat mot nästan alla utom dem som ger mycket bekräftelse. Tycker de är jätte jobbigt oxh behöver verkligen hjälp

BUP svarar:
Hej!
Dina psykiska problem hör säkert ihop med varandra, som depression och att känna hat. Du skriver inget om hur du har det i ditt liv, men ditt brev ger intrycket att du saknar stöd av vuxna omkring dig. Och du inte känner dig sedd och att du är nedstämd, arg och besviken. Är det så? Finns det vuxna runt dig som du kan vända dig till och som kan ge dig den bekräftelse du behöver? Det är ju något viktigt och nödvändigt för att kunna må bra.
Om du inte har det stödet, är problemet kanske inte i första hand att du är arg utan att de vuxna behöver hitta nya sätt att bemöta dig. Och om det är så att du själv har särskilt lätt att bli arg behöver de vuxna omkring dig ändå hitta sätt att möta dig som hjälper dig.
Du ska inte lägga hela ansvaret på dig själv. Det kan vara så att både du och dina föräldrar behöver hjälp.
Du säger att du har många psykiska problem såsom depression. Har du kontakt med någon för detta som t.ex med BUP? Där kan man bedöma vad dina problem hör samman med och vad som behövs  för att du ska må bättre.
Om ni inte har någon kontakt på BUP – jag säger ni därför att BUP också kommer att vilja träffa både dig och dina föräldrar- kan dina föräldrar ringa dit och be om tid.
Du kan också själv vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Eller du kan tala med skolkurator.
Om dina föräldrar behöver stöd med hur de ska bemöta dig ska man vända sig till socialtjänsten. Du kan läsa på länken här om vad soc kan göra, koll på soc.
Skolkurator, den du talar med på ungdomsmottagningen eller BUP kan hjälpa dig/er med att se vilken hjälp som behövs och var du kan få den.
Lycka till!