Har inget liv
Hej!
Nästan varje dag så brukar jag känna mig deprimerad och känna att jag inte har något liv. Jag brukar också tänka på min vikt och utseende. Det är så jobbigt. Jag undrar om ni har något tips så att jag inte ska känna så här.

BUP svarar:
Tack för din fråga!
Det du skriver och undrar om är det förmodligen många unga människor som kan känna igen sig i. Det är också viktiga frågor du ställer. Du skriver inget om hur det ser ut kring dig eller hur du lever och har det med t.ex. kompisar, skola och familj. Det brukar kunna vara så att en del av svaren på frågorna man har om varför man mår dåligt ofta brukar gå att finna i de sammanhangen.
Det finns nog tyvärr inga ”tips” som gör att du inte känner det du känner eller tänker det du tänker. Jag skulle tro att det vore en bra sak om du kunde bestämma dig för att dina tankar och känslor är värda att ta på allvar och då bestämma dig för att pröva att prata med någon.
Jag vet inte om dina föräldrar vet hur du känner dig. Om inte kanske det kan vara en start att pröva att prata med dem. De kanske har tankar om dig som du kanske har nytta av om och då kan ni tillsammans prata om vart du/ni kan vända er. Annars kanske det finns någon vuxen på din skola som du har förtroende för som du kan prata med. Det brukar finna en skolkurator på skolorna. De brukar kunna vara bra att prata med.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen. Där finns det vuxna som är vana vid att möta unga människor som har det som du. Du kan också kolla på BRIS eller tjejzonens hemsida. Där kan du pröva att chatta med någon som är van vid unga människor som inte mår bra. Försök att ta dig själv på allvar och ge dig själv en chans genom att berätta för någon om hur du känner dig och hur de tänker. Du måste inte må som du mår och det finns hjälp att få!
Lycka till!