Kände mig inte respekterad
Hej! Jag var utsatt för ett sexuellt övergrepp för två år sedan. Jag har talat om detta för min pojkvän och han har alltid respekterat mig och visat hänsyn. Men igår blwv han besviken för han hade förväntat sig oralsex från mig, men när det väl kom till kritan så ville jag inte, så då sa han att han blev lite mindre kåt. Sedan bad jag han vara försöktig för det gjorde ont, ändå var hn inte så föriktig som han brukar och de va inte hans mening sa han o jag fattar det men tillslut blev jag ledsen så vi slutade. Då bad han mig säga vad jag kände osv, och då sa jag att jag gett han oralsex pga att jag vet att han tycker om det, och då tycker jag om det efetrsom jag vet att han tycker om det, alltå har jag ibland gjort det utan att riktigt vilja. Då sa han ``fast det är ju lite upp till dig också´´. Vilket jag tyvker var HELT opassande med tanke på vad jag gått igenom. Han la det på mig, att det är mitt fel att jag gör det fast jag inte alltid vill? Det är ju inte ok någonstans av han tycker jag! Oach han blev så arg att han började skrika, för att han tyckte att jag sa att det var hans fel att jag gjort det när jag inte lltid vill. Men det sa jag aldrig? Sa bara att jag gör det för att jag vet att han gillar det o då blir det automatiskt att jag vill göra det, och det tyckte han att jag vinklade det som att ag skyllde på han? Han får bli arg på mig för vad om helst, men INTE det, för det är så känsligt ämne för mig. Jag blev jätteledsen men ändå fortsatte han vara arg. Jag tycker att då när han såg hur ledsen det gjorde mig att han blev arg på mig för att jag sa vad jag kände, borde han ha slutat och bara gett sig, hur mycket han än tyckte att jag skyllde på han (vilket jag inte gjorde?) Hade han tyckt något var jobbigt hade jag ALDRIG fortsatt, när jag ser hur illa det gjorde han. Varför fortsatte han mot mig då när jag grät o grät o bad han sluta? Jag kände mig liten och som att han inte förstod mig eller respekterade mig. Känns skit.
vad gör man

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.  Du skriver att din pojkvän alltid visat hänsyn och respekterat dig men denna gång upplevde du det inte så. Han blev besviken för du inte ville det han önskade, han var inte försiktig som han brukar och du blev ledsen och han fortsatte skälla på dig fast du var ledsen, grät och bad honom sluta.
Du skriver att du kände dig liten och som att han inte förstod dig när du grät och bad honom sluta. Du undrar varför han inte slutade när du bad honom. Han har kanske något svar. Oavsett vilket svar du får så tror jag att du kan konstatera att han inte respekterade dig som du vill och det är allvarligt och viktigt.
Ni blev ovänner över en komplicerad fråga. När man gör något för den andre, något man själv inte tycker så mycket om, men man vill göra för att den andre vill. Du skriver att du gjort det utan att själv riktigt vilja och det låter som det var första gången du berättade det för honom. Det är lätt att det blir missförstånd. Kanske har  han trott att du tyckte om att ge honom oralsex och det kom som en överraskning att du egentligen inte alls för egen del tycker om det men tycker om att tillfredsställa honom? För honom kanske det är viktigt om du själv tycker om det eller inte?
Du skriver i din signatur - vad gör man? Det går inte här att ge dig något annat råd än att du har möjlighet att prata och tänka mer över dessa frågor och hur de eventuellt hänger samman med det sexuella övergrepp du varit med om - om du tar kontakt med en ungdomsmottagning. Kanske kan ni gå dit tillsammans? De är bra på att prata om dessa saker och det är viktigt att du kan och vågar fortsätta sätta dina gränser och värna att andra alltid respekterar dig.
Lycka till!