Har skadat mig själv
hej bup
jag har sån ångest och hoppas verkligen ni kan hjälpa mig och ge mig positiva tankar,
jag hatar mig själv, har inget självförtroende och är deprimerad
nu är det så att jag har skadat mig själv.
jag har sån ångest och hatar mig själv ännu mer, jag har skärt mig själv förut men det blev oftast inte så djupt och som typ streck i några veckor eller en månad, men nu blev det djupare, och för att dölja det la jag ett plåster över det för jag fick panik, jag är så stressad och ångrar mig grovt i efterhand och vet inte vad jag ska göra.
jag kan inte berätta för nån hur jag mår eller vad jag gör, det går inte, vill bara höra nån säga positiva saker för jag har aldrig mått såhär dåligt förut och det blir bara värre för varje dag som går
hoppas ni kan få mig på bättre tankar och bättre val för jag klarar inte av att hålla på såhär.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss! Det är ett första steg till att må bättre.
Du har en god förmåga att beskriva din situation på ett sätt som både går att förstå och att bli berörd av.
När man känner ångest och skadar sig själv är det bra att söka hjälp så att man kan må bättre. För det kan vara svårt att ta sig ur detta helt på egen hand.
Det finns en chatt som handlar om självskada, SHEDO, självskadechatten. Där kan man få stöd och hjälp och du kan vara anonym.
Du säger att det känns för svårt att berätta för någon om hur du mår. Jag förstår att det känns som att det skulle bli värre om du sätter ord på vad du känner inför någon. Att de svåra känslorna skulle ta över för mycket då.
Men att tala med någon brukar ändå vara det bästa. När man gör det behöver man alls inte tala om allt på en gång utan man kan ta litet i taget. Man kan tala om för den man talar med, hur rädd man är för att berätta. Hen kommer att förstå.
Kan du börja med att berätta för dina föräldrar hur du mår? Känns det möjligt? De allra flesta föräldrar vill hjälpa sina barn när de inte mår bra. Om de får veta hur du mår så ger du dem en chans att hjälpa dig.
Du kan, utan föräldrar, vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Tillsammans med dina föräldrar kan du också vända dig till BUP.
Och kom ihåg att fastän du mår dåligt nu så kommer det att kunna bli mycket bättre igen.