Tror jag har bipolär
Hej
Jag är en tjej på 14 år och jag.. tror jag har bipolär
Jag gjorde ett slags test för att se om jag hade det och jag fick 9/10 på detta test och då stod det att jag kunde ha bipolär 1, frågorna var i typ av "ibland mår jag så dåligt så jag gråter och grälar mot folk" Och det stämmer ju exakt in på mig..
Tilda

BUP svarar:
Hej Tilda!
Vi brukar upprepa (och vi kan inte göra det tillräckligt många gånger) att olika psykologiska test på nätet kan var helt missvisande och aldrig någonsin räcker till att ställa en diagnos. Tyvärr är det nästan en epidemi bland ungdomar att göra test på nätet och hamna i denna diagnosfälla.
För att kunna ställa en diagnos måste man gå genom en massa fakta om uppväxten, förhållande i livet, i hemmet, i skolan, etc. Det är för att samma symtom (till exempel ledsenhet omväxlande med upprymdhet eller ilska) kan förklaras av vitt skilda omständigheter och orsaker.
Tänk bara på hur många personer det stämmer för att man gråter när man mår dåligt och grälar med folk när man är irriterad.
Det riktigt viktiga är att det finns en anledning till att du började titta på sådana test och det tror jag du gjorde för att du inte mår bra. Därför att du har en del problem eller svårigheter och dessa behöver du tala med någon om, för att få hjälp och uppnå en förändring.
Vem finns för dig att tala med? Hur är din relation till dina föräldrar? Vet de, ser de att du inte mår bra? Kan du tala med dem om vilka problem du har?
Det är alltid det bästa att börja där - om du har förtroende för dina föräldrar. Tänk på den möjligheten.
Jag vet naturligtvis också att relationen mellan barn och föräldrar inte alltid är bra, att en del ungdomar tycker att de inte under några som helst omständigheter kan tänka sig att prata med sina föräldrar.
Kanske är just den dåliga relationen en viktig orsak till att man mår dåligt.
Även i sådana fall behöver man tala med någon som förstår och kan bedöma vilken  sorts hjälp ungdomen behöver. Ibland behöver man stödjande, klargörande samtal och ibland behöver man göra en regelrätt psykiatrisk utredning. Ibland behöver familjen få hjälp med konfliktlösning - eller annat.
Mitt förslag till dig är: om du inte kan börja med att tala med dina föräldrar söker du hjälp på annat sätt.
Ett bra sätt är att som ett första steg vända dig till skolkuratorn och börja titta på vilka problem du brottas med. Skolkuratorn kan göra en första bedömning av vad du behöver i fortsättningen.
En annan möjlighet är att du tar kontakt och går till ungdomsmottagningen för att reda ut vad det handlar om i ditt fall. Där kan man få direkt samtalsstöd eller hänvisning till BUP om det bedöms som nödvändigt.
På nätet kan du också chatta om dina problem på bris.se (dit kan man också ringa) eller på tjejzonen.se.
Fastna inte nu i funderingar om diagnos, utan börja tala med någon om vad som bekymrar dig, vilka svårigheter du har och hur du kan förstå allt detta.
Det är nyckeln till att kunna få hjälp och hjälp ska du få på något av de sätt jag föreslagit här.