Svårt att prata inför klassen
hej!
ska ha muntlig redovisning i grupp om några dagar och jag är så nervös. Kan inte tänka på något annat och det drar verkligen ner mig. Hatar att redovisa muntligt inför klassen och att vara den som står längst fram i klassrummet och pratar inför alla. Spelar ingen roll om det är i grupp eller själv, lika jobbigt hur som. För varje gång jag står där framme och ska börja prata börjar jag rodna otroooligt mycket och har alltid fått kommentarer om det efter varenda redovisning! Vilket inte gör saken bättre direkt även fast dom förmodligen inte menar illa. Brukar också få hjärtklappning och svårt att prata så fort jag står där. I min närmaste redovisning som kommer ska jag bara läsa 3 meningar men har aldrig varit lika nervös som nu. Det kanske beror på att det är ny klass eller att vår lärare tidigare i veckan sa att mitt slutbetyg för terminen hängde på denna redovisning. Men jag får panik bara av tanken o har börjat googla lite på social ångest och kan känna igen mig i dom symptomen. Vet inte riktigt hur jag ska söka hjälp med dehär för har hört att det är mycket mer redovisningar framöver och vill verkligen kunna stå där framme och vara lugn som alla andra och inte stå o skaka, rodna, svettas o ha svårt att prata. Rodnar också så fort någon typ nämner mitt namn inför klassen o jag får alla blickar på mig, likaså på släktträffar när allt fokus är på mig. Hatar det. Vill så gärna kunna stay calm o inte skämma ut mig för vet ju att själva grejen bara blir värre när jag rodnar o håller på! Vet inte riktigt hur jag ska bli av med detta för jag utsätter mig för det gång på gång o hoppas att de ska bli bättre men de är samma sak varje gång! Vill ej vara till mer problem för mina föräldrar o berätta eftersom min syster har panikångest o måste ha hjälp med det också! Tacksam för svar
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra beskrivning du gör runt din oro över att ha en muntlig redovisning i grupp. Du verkar ha bra koll på vad som händer med dig.
Det är många som tycker att det är nervöst att prata inför en publik - i ditt fall din skolklass. I din klass är jag övertygad om att det finns elever som känner eller har känt precis som du gör nu. Att du har koll på dina reaktioner när du blir orolig och stressad är ett bra första steg.
Du skriver att din syster har panikångest. Kan du känna igen dig i henne på något sätt? Det är viktigt att din syster får hjälp, men också att du får hjälp med ditt bekymmer att prata inför klassen eller att känna dig obekväm på släktkalaset, eller i andra sociala sammanhang.
Jag tycker att det är viktigt att dina behov inte står tillbaka för att din syster har panikångest. Ni kan ju få hjälp båda två.
Första viktiga steget är att prata med dina föräldrar. Samla mod och prata med din mamma och pappa om att du läst om social ångest och tycker att beskrivningen stämmer bra på dig.
En möjlighet är att ta kontakt med din skolkurator och berätta om din nervositet över att, bland annat, hålla föredrag. Hen kanske skulle kunna hjälpa dig.
Ett annat alternativ är att ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor.
Du är absolut inte ensam om detta och det finns bra utforskade metoder för att bli bättre på att hantera sin oro och stress. Det man måste göra är att utmana sig själv och träna på det man tycker är jobbigt och svårt. Naturligtvis i små steg.
Bra att du är motiverad att arbeta med detta, då du kommer att behöva göra fler redovisningar i skolan.
När du står där framme i klassrummet har du en bild av hur du ser ut (lätt rodnad på kinderna). Kan de andra eleverna verkligen se att du är stressad? Och om de gör det - vad spelar det egentligen för roll?
Alla blir ju nervösa och spända inför något. Det är ju helt naturligt. Jag tror och hoppas att det finns en förståelse och en acceptans. Att det är OK.
Ta och fundera en stund på detta. Jag vill ge dig ett tips att träna på för att bli säkrare på att hålla muntliga föredrag.
Skulle det vara möjligt för dig att filma dig själv när du håller ett föredrag eller berättar något helt fritt? Ämnet kan ju var vad som helst din senaste resa eller hur din skoldag varit. Du kan öva på ditt rum.
Först ensam sedan med publik, om du vill det. Kanske är det möjligt att bjuda in dina föräldrar?
Med dagens mobiltelefoner finns ju möjligheten att spela in en videosekvens och titta på den.
Frågan som kanske får ett svar: pratar jag snabbt, otydligt, tyst eller hur låter jag egentligen?
Hur ser jag ut?
Hur är mitt kroppsspråk?
Att vara så bra förberedd det bara går, underlättar då du ska hålla ditt föredrag. Andningen är också en viktig sak att hålla koll på då man blir stressad och nervös. Det är vanligt att man glömma att andas. Andas gör man ju men kanske lite för snabbt och inte med tillräckligt mycket in och utandning.
Det finns övningar på internet att kolla in och öva på. En del finns att träna på själv, men jag tycker att du ska söka hjälp för att få peppning om du känner att du kör fast - någon som motiverar dig att fortsätta, som ger dig beröm och som du kan träna tillsammans med.
Lycka till!