Känner mig väldigt nedstämd
Hej bup! Jag är en tjej på 13 år, ibland så känner jag mig det är svårt att förklara men tom känner mig oälskad och undrar varför jag ända finns. I cirka fyra år nu har jag känner mig väldigt nedstämd och ledsen mår dåligt över min kropp och mitt utseende mest. Har försökt sluta äta tre gånger men har nu kommit på att jag inte klarar mig på att äta en gång om dagen, har kommit på att man måste äta.
skäms varje gång jag går utanför dörren även fast jag har ett tjockt lage smink trivs verkligen inte i mitt utseende.
har självskadebeteende, självmordtankar och även väldigt mkt ångest och sömnsvårigheter, ligger vaken och tänker hela natten.
vill inte att mitt liv ska vara på dethär sättet och vill söka hjälp för att må bättre
vill inte att mina föräldrar ska veta att jag mår såhär dom kommer ändra uppfattning om mig och se mig som en liten flicka som mår dåligt, vill int elrata med någon närstående eller vän.
vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss när du mår så här dåligt och inte vet vad du kan göra.
Jag blir glad över att höra att du kommit fram till att du vill ta hjälp i det här, det är ett klokt beslut.
Det är också så starkt av dig att inse att du behöver äta för att kunna fungera, det kan annars vara lätt att gå vilse i de här tankarna när man mått dåligt länge.
Du berättar att du har känt dig ledsen och väldigt nedstämd i 4 år...så  det betyder att du började må dåligt när du var ca 9 år och kanske gick i åk 3?
Jag undrar om det fanns saker då som du tyckte var jobbiga på något sätt i ditt liv hemma, i skolan eller med vänner?
Det kanske inte har varit så för dig, men jag ville ändå väcka frågan, då det inte är ovanligt att man börjar må sämre samtidigt som det också blir olika förändringar i livet.
Om det finns saker nu eller tidigare, som påverkat dig och att du mått dåligt, så brukar det vara viktigt att kunna få hjälp kring det.
När man känner sig väldigt nedstämd så kan det medföra att man börjar känna sig mycket ensam, nästan isolerad från andra och omvärlden. I det tillståndet kan man få känslor och tankar om att man är oälskad - fastän man någonstans kanske vet att man trots allt är älskad av sina nära.
För att komma ur det tillståndet behöver du få hjälp med det. Många unga kämpar med liknande problem som du berättar om och det går verkligen att komma igenom det här.
Det finns en väg ut ur mörkret och till att livet kan kännas lättare att leva igen.
Det finns olika sätt för dig att börja ta hjälp på egen hand. På sikt så tror jag att det ändå vore bra om du och dina föräldrar också kunde närma er kring att du mår dåligt och gå igenom hur dina föräldrarna kan stötta dig, så du får fortsätta känna dig kapabel och ta det ansvar som du vill för dig själv.
Men kanske också kunna få känna mer förståelse och stöd när du inte mår bra.
Du skulle kunna börja ta hjälp via Elevhälsan, via skolkuratorn eller skolsköterska.
Skokuratorn kan även ge stöd i att förklara för föräldrarna om det känns för svårt för dig att kunna göra det på egen hand.
Du kan om du vill söka samtalskontakt på egen hand via ungdomsmottagningen
Det går också ta stöd via nätet, till exempel via Tjejzonen.
OM du får ökade självmordstankar kan du ringa till Mind-självmordslinjen eller till BUP för akut hjälp.
Vilken väg du än tar så finns det flera sätt för dig att kunna få hjälp.
Ta hand om dig!