Lång väntetid på BUP
Min kurator ringde min mamma och bad henne ta kontakt med er, de sa att de va två månaders kötid, det har gått över två månader sedan dess och jag går ut ettan snart o får sommarlov.. kommer då inte kunna träffa min kurator och är rädd över mitt mående för de senaste månaderna så har de bara gått neråt o brukade få 1-3 ångest attacker per vecka nu får jag 1-3 per dag.. är rädd över hur jag kommer må i sommar om jag inte får hjälp. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Vårdgarantin säger att man måste få komma inom 30 dagar, åtminstone på ett bedömningssamtal. Men i praktiken varierar det tyvärr bland mottagningarna och det varierar rätt så mycket i hela landet och jag vet inte var du bor.
Men till din konkreta fråga. Du lider av svår ångest som du beskriver och är rädd hur det kommer att gå under sommaren utan stöd av din skolkurator. Jag kan ge dig följande råd:
Först och främst ska du och/eller din mamma ringa och ringa igen till den BUP- mottagning du har remiss till. Ni måste påtala hur dåligt du mår och samtidigt nämna att du inte kan räkna med kuratorns stöd under sommaren. Du/ni måste upprepa att du behöver komma. Ja, det är tyvärr så att man på det sättet kan visa hur angeläget det är att du får hjälp.
Kan de inte erbjuda hjälp inom snar tid måste de hänvisa dig till någon annan vårdenhet (vårdgarantin)
Men stöd och hjälp kan du också söka på egen hand.
Ett annat ställe du kan vända dig till är ungdomsmottagningen.
Du kan också få bedömning och behandlingshjälp på vårdcentralen. Ring dit, det är många vårdcentraler som numera har infört mottagning för psykiska problem.
På nätet kan du få stöd på bris.se eller på tjejzonen.se.
Och inte minst: fortsätt att tala med mamma när det känns svårt och ångesten kommer. Stöd av mamma (eller för den delen någon annan vuxen i din närhet) kan vara direkt hjälp under denna skrämmande väntetid och hjälper dig att härda ut.