Har nog aldrig mått sämre
hej. Jag trodde allt började bli bra igen. Fast nu vände allt. Jag har nog aldrig mått sämre. Jag har börjat skära mig själv igen. Förut gjorde jag det när ingen var hemma, men nu kan jag göra det i skolan också. Jag fattar inte vad som händer med mig? Jag gör så dumma saker mot mig själv och andra. Jag har sagt till mina lärare, familj och vänner att jag mår bättre. Fast egentligen vill jag bara ta livet av mig. Alla tror på det också att ja mår bättre.  Jag behöver hjälp. Vad ska jag göra?
A

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du aldrig mått sämre än du gör just nu. Att ditt självskadebeteende ökat och att du kan göra det i skolan - något som tidigare varit helt otänkbart för dig. Tungt läge.
Jag kan på alla sätt förstå att du inte vill berätta för dina lärare, vänner och familj hur du egentligen innerst inne mår, men de måste få veta det. Att gå helt ensam med dessa tunga tankar är verkligen inte bra. Du behöver få maximal uppbackning och hoppet tillbaka så att det går att vända en gång till.
Jag tänkte skicka med riktigt mycket pepp och kraft och jag vill påminna dig om att du har klarat det förut och kan göra det igen. Du skriver att du inte fattar vad som händer i ditt liv. "Varför fortsätter jag att göra dumma saker mot mig själv och mina vänner/familj". Viktiga frågor som behöver besvaras.
Det är superviktigt att du får hjälp med att bryta sitt självskadebeteende, så det inte ökar ännu mer.
- Att du får hjälp att hitta bättre hållbara sätt för att hantera dina jobbiga tankar och starka känslor.
-Att hitta andra lösningar än att göra dig själv illa i skolan eller hemma.
Bra, men förstås tungt, att du har den insikten att dina problem ökat. Jag vet inte vilken hjälp du fått tidigare. Om du sökt hjälp eller inte. Om det finns någon gammal kontakt att återuppta.
Någon du känner förtroende för vore det naturligtvis toppen.
Jag vet inte om du känner till en verksamhet som heter shedo. Jag vill rekommendera den. Dit är det ingen väntetid. Det går att chatta och även få annan hjälp.
Utifrån din beskrivning hur du mår, tycker jag att du och dina föräldrar ska kontakta BUP. Berätta om ditt ökade självskadebeteende och att det gått så långt att du känner hopplöshet och känner att allt går åt fel håll och att det blir värre och värre.
Vi brukar ju även hänvisa till skolkuratorn men utifrån att det snart är sommarlov kan ju den kontakten tas i höst. Tänker att du har självskadat då du varit i skolan. Om kuratorn eller någon annan i elevvårdteamet kan finnas för dig då du har det tufft i skolan kanske ditt självskadebeteende kan minska.
Lycka till!