Pappa är dominant
Hej Jag är en 15 årig kille och om några månader 16. Min mamma o pappa styr vädligt mycket i mitt liv, exempelvis om ja ska träna eller inte, och min pappa VÄLJER inte vad ja ska gå på gymnasium men han försöker att påverka till linjer som jag inte vill gå. Och om jag exempelvis vägrar att träna så kan de hota med att inte köra mig till skolan, stänga av wi-fi eller något annat liknade. Jag vill verkligen inte träna för jag har sån sjuk ångest innan träning. Men de lyssnar inte på mig och förstår mig inte alls, pappa säger bara slut på diskussionen du lyssnar på oss. Vad som kan vara viktigt att säga att pappa är vädligt dominant och det är oftas han som bestämmer vad vi i familjen ska göra eller i detta fall vad jag ska göra. Vad bodde jag göra?
Sebastian

BUP svarar:
Hej Sebastian!
Konflikter i familjen är tyvärr alltid en svår nöt att knäcka. Föräldrar som inte lyssnar på sina barn, inte tar hänsyn till barnens intresse kan faktiskt vilja väl . Men det blir ändå alltid fel om de är okänsliga eller oförstående inför att barnen är individer med egna behov, känslor och önskningar.
I bästa fall kan föräldrarna förmås att inse att familjen tillsammans behöver hjälp med konfliktlösning, hjälp med att kunna kompromissa. Det finns strategier och metoder att utveckla bättre familjeklimat. Sådana samtal kan man få till exempel på socialtjänstens familjeavdelning. Men det förutsätter att föräldrarna inser detta behov.
Som jag förstår ditt mejl finns det kanske inte så mycket utrymme hos din dominanta pappa att vilja ändra på sin auktoritära inställning och det gäller inte bara dig utan även mamma och andra i familjen.
Jag undrar om din mamma ser det som ett problem. För i så fall kan hon och du tillsammans söka hjälp på den vägen jag nämnde här ovan. Men om din mamma bara finner sig i dessa auktoritära förhållanden så måste du söka stöd på egen hand.
Vad jag menar är att i vissa fall inte går att rubba "maktförhållande" i familjen. Men stöd och känslomässig bekräftelse och avlastning kan betyda rätt så mycket.
Att du får bekräftelser för egen del, att du inte tar efter pappas dominanta stil och du kanske får tips och råd hur du kan vinna vissa strider utan att det utvecklas till hemska scener. Och vad du har rätt till att bestämma själv.
Ett råd är att du ringer till eller chattar med en kurator på BRIS.
En annan möjlighet är att du vänder dig till ungdomsmottagningen där man har stor erfarenhet av att hjälpa ungdomar som ligger i konflikt med föräldrarna.
Självklart kan du söka upp också kuratorn i skolan och rådgöra med honom/henne.
På nätet finns det ytterligare en sida du kan gå in på och det är killfrågor där man också kan chatta anonymt.
Mina förslag - förutom den allra första - kommer inte att ändra de faktiska förhållanden i ditt liv på hemmaplan.
Men du kan stärkas, du kan uppleva att du blir förstådd och stöttad i att hantera den verklighet du har.
Det underlättar, det är jag säker på.