Oro, stress och social fobi
Hej Bup! Jag har en fråga som rör mig själv och skolan. Jag har sedan flera år tillbaka lidit av oro, stress och social fobi, detta har påverkat min skolgång mycket och gör fortfarande. Mitt skolarbete tar dock inte skada så värst mycket då jag alltid gör uppgifter hemma, men det som påverkas är min skolnärvaro och relationen till kompisar. Jag är alltid hemma från skolan minst 1 gång i veckan, vissa veckor har det varit kanske 4 dagar utan att jag är sjuk och det beror på mina psykiska problem. Jag går nu 1:a året på gymnasiet men skulle egentligen gått i 2:an då jag hoppade av efter en termin pga. frånvaron och problem med kompisar. Frånvaron beror på den oro, stress och sociala ångest som jag tampas med varje dag och när jag sedan började skolan igen efter avhoppet så tänkte jag att det inte skulle gå igen, men det gjorde det och det har gått bra fram tills nu. Har börjat må dåligt igen och känner mig orolig igen i skolan och det är också svårare att ta sig ur sängen på morgonen. Kan inte tänka på några åtgärder som kan göras i skolan för att det ska bli bättre, förutom det jag tänkt innan, alltså deltidssjukskrivning. Har länge känt att jag skulle må mycket bättre ifall jag antingen fick gå kortare skoldagar alternativt färre dagar i veckan och ta hem skolarbetet istället. Har inte berättat detta för någon men överväger att berätta för min mamma snart ifall jag fortsätter känna såhär, börjar bli så trött på att må som jag gör och känns som att livet vill mig ont. Jag tror aldrig jag kommer bli något i livet och att jag är en så komplicerad person som inte förstår sig på. Snälla hjälp mig, känner inte att jag kan prata med någon :(
Bella

BUP svarar:
Hej Bella!
Så tufft du har haft det under lång tid. Du är verkligen inte ensam om att gå igenom svårigheter med stress och oro som påverkar skolgången.
Ibland kan man ju verkligen känna sig ensam i allt sitt kämpande och lätt komma att tro att man aldrig kommer kunna må bra, eller tänka att man är ett närmast hopplöst fall!
Men att känna sig så är egentligen helt normalt när man inte mår bra och längre fram när man mår bättre kan man ofta förundras över hur man tänkte och kände då, när så mycket var så svårt men inte längre är det.
Så med det vill jag säga till dig: ge inte upp hoppet!
Du kan ha en lika bra framtid framför dig, lika bra som alla andra - även om du inte idag känner att det är så.
Jag får intryck av att du har hanterat dessa problem med stress och social ångest på egen hand? Eller har du fått behandling för social fobi via någon mottagning?
Om du tidigare haft behandling och problemen kommer tillbaka (vilket det ofta kan göra under en återhämtningsperiod) så brukar man kunna gå tillbaka till sin behandlare och få lite "påfyllning" i sin behandling.
Om det är så att du har kämpat på egen hand med dessa svårigheter och inte prövat ta hjälp kring det här, så tror jag att du med stor sannolikhet skulle kunna få ut mycket positivt av att söka en samtalsbehandling.
Om du skulle du vara intresserad av det ,så kan du vända dig till en ungdomsmottagning för samtalskontakt.
Som fyllda 18 år kan du också på egen hand vända dig till en vårdcentral och gå i samtalsbehandling via psykolog eller kurator för hjälp med stress och oro. Via vårdcentralen kan du även träffa läkare vid behov.
Du kan få mer information via vårdguiden1177 vart du vänder dig och tips på vad man själv kan försöka göra när man mår dåligt.
Du kan ju självklart ta kontakt med din Elevhälsa i skolan och via dem diskutera vilka olika alternativ som står dig till buds.
Jag tycker du tänker klokt i att prata med din mamma om hur du känner. Om du får pratat mer med din mamma kanske du också kan få känna att du får en ökad förståelse och stöd hemifrån oavsett vilket beslut du landar i.
Ta hand om dig!