Håller på att få en ätstörning
Hejsan tror att jag håller på att få en ätstörning
undviker vissa måltider, tänker ofta på vikten och träning. Tränar 6 gånger i veckan (gympan inräknad)
jag tycker jag e tjock men e ganska smal. Jag kan inte stoppa denna utveckling själv. Men vågar ej berätta, går i långsam takt mot anorexia tror jag
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss. Jag tänker att du är oroad över det som händer dig, men samtidigt vill du inte berätta och kanske få uppmärksamhet och dra till dig reaktioner på det du håller på med nu. Det vill säga försöka gå ner i vikt.
Förr eller senare kommer det ju ändå märkas. Ofta märker nog familj och vänner, kanske långt innan någon säger eller antyder någon undran eller oro för dig.
Det finns en väg ut ur ätstörningar och anorexi. Ju förr du kan påbörja tillfrisknande desto bättre. Det kanske inte alls är det som du vill höra just nu.
Den ångest som följer med förbudstankarna (och som du kanske försöker stilla nu med att allt mer kontrollera vad du äter) - den ångesten kommer inte ge med sig utan tvärtom brukar den bli allt svårare.
Försök att lyssna till den del av dig som redan nu inser att det är en återvändsgränd. Acceptera samtidigt att du, liksom andra drabbade, behöver ta stöd i att kunna hantera den här ångesten som följer med ätstörningar.
Du kan, om du vill, börja prata över nätet. Du kan till och med vara anonym. Du behöver inte vara rädd för att det ska komma krav på att du måste ändra dig men du kan få stöd av andra som kämpat med samma sak som du gör.
Via Ätstörningszonen kan du få prata med andra och få stöd. Kanske fråga hur andra har gjort när de skulle ta steget och berätta om sin ätstörning, eller de som  inte gjorde det och hur det blev då?
Du är inte ensam. Här kan du också läsa mer om ätstörningar och om man misstänker att man är drabbad.
Om du bestämmer dig för att berätta för någon (om det är för svårt att prata med en förälder) så kan du börja prata om det hos skolsköterskan eller skolkuratorn. De kommer hjälpa dig.
Var rädd om dig och försök i alla fall överväga i tankarna på att ta hjälp för det här!