Om man inte vågar berätta?
Om man går hos bup men vågar inte berätta hur man känner, vad ska jag göra så att jag får den hjälp jag behöver.
jag går hos bup för att se om jag har add
cornelia

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror det är många som känner igen sig. Det är inte så lätt att bara berätta hur man innerst inne mår och känner sig. Och man kan fråga sig om man måste? Det kanske inte alltid är så nödvändigt? Och även om man vill så kan det finnas många hinder - olika för olika personer. En del vill inte berätta för det känns för känsligt att berätta och andra känner att de inte riktigt litar på den man träffar på BUP. Men så här är det för många och den du träffar på BUP har säkert både kunskap och erfarenhet av dessa svårigheter du tar upp och känner dig orolig inför.
Men om du känner att detta är ett jättestort problem som verkligen är hindrande att du får bra vård och behandling då tycker jag du ska ta hjälp av dina föräldrar och be dem hjälpa dig att prata med behandlaren om dina svårigheter. Eller om du själv kan berätta att detta är svårt för dig så är det bra. En annan variant är att skriva ner det som det är svårt att berätta och ge det till behandlaren. Det fungerar för en del.
Men oftast är det farhågor som går över efter man träffat sin behandlare några gånger.
Lycka till!