Trycker ner mina problem med alkohol
Hej
Jag är 17år har snart gått ur mitt första år i gymnasiet. Mitt liv har känt tomt å meninglöst sen jag börja 8:an och har haft självmords tankar ända sen dess jag ha försiktigt att trycka ner mina tankar och problem med alkohol i över 3år det kändes bra i början men när jag börja 1:an så kände jag att alkoholen inte funka lika bra längre bra så jag börja med droger. Men i julas så hitta jag någon som jag älska och jag trodde att hon kände desamma men efter ett 5 månaders  långt förhalande så säger hon till mig kortfattat att hon hade tappat känslorna för mig efter första månaden å hade bara vart med mig för sex. Så nu har självmords tankarna kommit tillbaka å jag kan knappt klara mig igenom 5 dagar utan alkohol å jag har vart på kanten utav självmord flera gånger på det sista å jag är rädd för att det kommer bli värre eller att mitt beroende kommer bli värre
D.E

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss!
Du skriver att ditt liv känts meningslöst och tomt sedan flera år och att du försökt trycka undan dina svåra känslor men alkohol och droger. Du skriver inte något närmare om hur du haft det och vad som varit svårt men jag får intrycket att du varit mycket ensam kanske både i din familj och i livet utanför den.
Så träffade du en flicka som förstås kom att betyda mycket för dig. Hon tappade sina känslor för dig. Det är lätt att förstå att detta var och är mycket svårt för dig. I en sådan situation är det lätt för oss alla att tänka att man inte är värd att älskas och att ingen annan kommer att göra det heller. Det känns verkligen så, men trots allt är det ändå inte så. Det kan man upptäcka när livet fortsätter och går vidare.
Nu har du återkommande tankar på att inte vilja leva och du använder igen alkohol för att döva dina svåra känslor. Men du är också orolig för att det ska gå för långt och det är bra.
Med stöd kommer du att kunna ta dig igenom det här och se att livet kan bli bättre.
Du behöver få tala med någon om hur du har det för att få hjälp att se på ditt liv i nya perspektiv. Det är annars lätt att lägga allt på sig själv och fastna i tankar som bara tynger ännu mer.
Du har tagit ett första steg till att få hjälp genom att skriva till oss. Och du har förmåga att beskriva din situation på ett sätt som är både berörande och lätt att förstå. Det är ett större steg att vända sig till någon att direkt tala med, men det är också mer hjälpsamt.
Kan dina föräldrar på något sätt vara ett stöd för dig nu? Kan du försöka tala med dem?
BUP brukar vilja ha kontakt också med föräldrar till ungdomar som mår dåligt. Men du kan eftersom du är 17 år själv kontakta BUP. När man har starka tankar på att inte vilja leva brukar man få en tid snabbt.
Du behöver också få stöd med att inte använda alkohol och droger för att orka. BUP kan hjälpa dig vidare, vart beror på var i landet du bor. I Stockholm finns Maria Ungdom  som arbetar med ungdomar som riskerar eller är i missbruk.
Du kan också ringa till socialtjänsten, anonymt om du vill, för att höra om vart du kan vända dig gällande alkoholen.Du kan också läsa på länken här, koll på soc.
Och du kan gå in på BRIS hemsida för att boka tid för telefonsamtal med kurator, där du också kan vara anonym.
Försök! Livet kommer att kunna bli mycket bättre för dig.
Tack för ditt brev.